Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w wyniku dokonanych czynności kontrolnych oraz po stwierdzeniu nieprawidłowości mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego, nakazał zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wskazanie oraz wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych w obrębie przejazdów kolejowo-drogowych kategorii D (bez rogatek, półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na linii kolejowej nr 139 Katowice-Zwardoń.
Naruszenie przepisów przez zarządcę dotyczyło m.in.:
- przekroczonego iloczynu ruchu kwalifikującego przejazdy do wyższej kategorii, tj. niezastosowaniu odpowiednich zabezpieczeń – systemów sterowania ruchem,
- braku przepisowych warunków widoczności na przejazdach,
- braku znaków poziomych i pionowych przed przejazdami,
- ograniczonej widoczności lub złego ustawienia znaków,
- spękań i ubytków asfaltu na dojazdach do przejazdów,
- dokonywaniu zmian zapisów w metrykach przejazdów bez porozumienia z właściwym zarządcą drogi i komendantem wojewódzkim Policji,
- nieprawidłowych wpisów w metrykach przejazdów,
- braku lub nieskutecznej realizacji zaleceń z kontroli wewnętrznych na przejazdach,
- braku utworzenia „Harmonogramów diagnostyki przejazdów kolejowych” na 2015 rok,
- nierealizowaniu przez zarządcę zaleceń pokontrolnych Prezesa UTK,
- braku wygrodzenia na dojazdach do przejazdów,
- eksploatowaniu toru ze złym stanem podsypki tłuczniowej o znacznym stopniu degradacji.
W wyniku działań:
- Prezes UTK nakazał wprowadzenie przez zarządcę ograniczeń eksploatacyjnych,
- decyzje Prezesa UTK wprowadzające ograniczenia eksploatacyjne podlegały natychmiastowej wykonalności,
- w przypadku niewykonania decyzji w trybie natychmiastowym, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5 tys. euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działania:
- natychmiastowe zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników przejazdów kolejowo-drogowych.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r., skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do lipca 2015 r. ponad 280.