Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach prowadzonych czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, przeprowadził kontrolę zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie utrzymania, prawidłowej klasyfikacji, stanu technicznego oraz weryfikacji zapisów w dokumentacji przejazdu, w odniesieniu do stanu faktycznego. Kontrolą objęto przejazd kolejowy kategorii „D” (bez rogatek, półrogatek oraz samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na linii kolejowej nr 139 Katowice – Zwardoń krzyżujący się w jednym poziomie z drogą gminną Tych, ul. Zrębowa.
W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, polegające m.in. na:
- przekroczeniu dopuszczalnej wartości iloczynu ruchu,
- nieprawidłowym oznakowaniu przejazdu od strony drogi,
- braku przepisowych warunków widoczności na przejeździe,
- niezapewnieniu odpowiedniego stanu nawierzchni na przejeździe oraz na dojeździe do niego,
- braku wygrodzenia przejazdu,
- eksploatowaniu toru nr 2 ze złym stanem podsypki tłuczniowej o znacznym stopniu degradacji (tzw. „wychlap”),
- nieprawidłowym dokonywaniu zapisów w metryce przejazdu oraz wprowadzaniu zmian zapisów bez porozumienia z właściwym zarządcą drogi i komendantem wojewódzkim Policji,
- nieskutecznym dozorowaniu oraz nierealizowaniu zaleceń z kontroli wewnętrznych.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- regulacji wewnętrznych zarządcy,
- rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1169/2010 z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa,
- procedur systemu zarządzania bezpieczeństwem SMS.
W wyniku działań Prezes UTK nakazał:
- natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- analizę dokumentów związanych z utrzymaniem przejazdów kolejowych, szczególnie pod względem zapewnienia jej kompletności i aktualności,
- wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności,
- dokonanie analizy dokumentacji związanej z utrzymaniem przejazdów kolejowych, szczególnie pod względem zapewnienia jej kompletności, aktualności oraz zgodności ze stanem faktycznym.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r., skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do lipca 2015 r. ponad 280.