Po przeprowadzeniu działań kontrolnych, które polegały na nadzorze podmiotów posiadających autoryzację bezpieczeństwa, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury Infra SILESIA S.A. przepisów dotyczących obowiązków podmiotu w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) oraz bezpieczeństwa transportu kolejowego - w tym warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury wyrażało się w naruszeniu kryteriów: A.1, A.2, B.2, C.1, G.2, S.1 i V.2 oceny systemu zarządzania bezpieczeństwem (określonych w załączniku II rozporządzenia 1169/2010) i polegało m.in. na:
- niepowiadomieniu Prezesa UTK o istotnych zmianach w infrastrukturze w związku z likwidacją odcinków linii kolejowej,
- nieprawidłowym wyliczaniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia w rejestrze zagrożeń,
- nieprzeprowadzeniu ponownej analizy ryzyka po wprowadzonych dodatkowych środkach nadzoru,
- nieprawidłowo prowadzonej dokumentacji badań rozjazdów stacji Boguszowice,
- nieprawidłowo prowadzonej dokumentacji badań torów kolejowych stacji Boguszowice oraz linii kolejowej nr 221,
- nieprawidłowo prowadzonej dokumentacji obchodu torów stacji Boguszowice i przyległych szlaków,
- nieprawidłowym utrzymaniu nawierzchni kolejowej – odsłonięte czoła podkładów, niewystarczająca ilość podsypki, zachwaszczona podsypka,
- nieprawidłowo wyregulowanym wskaźniku latarniowym,
- stosowaniu wstawek szynowych przy naprawie prowizorycznej, krótszych niż 6 m,
- braku śrub łubkowych w torze na linii kolejowej nr 221,
- usytuowaniu drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru kolejowego na linii kolejowej nr 221,
- występowaniu tzw. „dzikich przejść” na linii kolejowej nr 221,
- braku znaków drogowych A-9, G-1b, G-1c, B-20 przed przejazdem kolejowym kategorii „A” w km 0,137 linii kolejowej nr 201,
- zanieczyszczeniu żłobków na przejeździe kolejowym kategorii „A” w km 0,137 linii kolejowej nr 201,
- braku skosów w płytach przejazdowych przejazdu kolejowego kategorii „A” w km 0,137 linii kolejowej nr 201,
- braku ustawienia przy torze kolejowym wskaźników W6a przed przejazdem kolejowym kategorii „A” w km 0,137 linii kolejowej nr 201,
- braku wymaganego 5-letniego czasookresu pomiaru natężenia ruchu drogowego na przejeździe
kolejowo-drogowym kategorii „A” w km 0,137 linii kolejowej nr 201 koniecznego do obliczenia iloczynu ruchu, - braku dokonania weryfikacji kompetencji wszystkich wykonawców i dostawców,
- nieodnotowaniu w kartach działań korygujących usunięcia nieprawidłowości ujawnionych podczas kontroli oraz braku określenia terminów usunięcia nieprawidłowości i osób odpowiedzialnych za ich wykonanie,
- niezaplanowaniu działań korygujących po przeprowadzonych audytach w 2014 r. branży drogowej oraz branży automatyki i energetyki.
Naruszone przez Infra SILESIA S.A. przepisy:
- rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1169/2010 z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa,
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
- rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- przepisy wewnętrzne zarządcy infrastruktury, w tym procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy możliwości występowania nieprawidłowości w innych obszarach i procesach SMS oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę infrastruktury odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością certyfikowanego przewoźnika kolejowego.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego dotyczącej bezpieczeństwa systemu kolejowego, w tym w zakresie obowiązku i konieczności wdrożenia i stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.