Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Prezes UTK stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów dotyczących stanu technicznego przejazdów kolejowo-drogowych na liniach kolejowych nr 31 Siedlce – Siemianówka oraz nr 55 Sokołów Podlaski – Siedlce

17.08.2015

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Zakład Linii Kolejowych w Siedlcach (PKP PLK) przepisów dotyczących nadzoru nad stanem technicznym i utrzymaniem przejazdów kolejowych. Kontrolą objęto przejazdy kategorii „D”  (bez rogatek, półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na linii kolejowej nr 31 Siedlce – Siemianówka oraz linii nr 55 Sokołów Podlaski – Siedlce (skrzyżowania z drogą krajową nr 63 Sokołów Podlaski – Siedlce).

Naruszenie przepisów przez zarządcę dotyczyło:

  • niewłaściwego lub braku oznakowania przejazdu, w tym w zakresie znaków pionowych, słupków wskaźnikowych oraz linii poziomych bezwzględnego zatrzymania,
  • uszkodzeń i niewłaściwego przytwierdzenia płyt przejazdowych, uszkodzeń krawężników płyt, skorodowań masztów znaków pionowych oraz usytuowania drogi dojazdowej do przejazdu położonej w łuku o zbyt dużej przechyłce,
  • braku czytelności linii bezwzględnego zatrzymania na przejeździe oraz niezgodności dotyczących oznakowania drogi przed przejazdem znakami poziomymi, pomiędzy zapisami metryki przejazdu znajdującej się u zarządcy infrastruktury kolejowej, a projektem organizacji ruchu Dyrekcji Generalnej Dróg Krajowych i Autostrad,
  • niewykonania zaleceń komisji powypadkowej dotyczących możliwości zastosowania dynamicznego systemu ostrzegania na przejeździe oraz niewdrożenia przez zarządcę procedury oceny ryzyka technicznego i operacyjnego związanego z pozostawieniem przejazdu w kategorii „D”. 

Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy:

  • ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
  • rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r.
    w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
  • przepisy i dokumenty wewnętrzne PKP PLK, w tym system zarządzania bezpieczeństwem (SMS).

Wyniki działań:

  • Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
  • Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
  • Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym SMS, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.

Cel działań:

  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych,
  • eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę,
  • zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.
do góry