Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Zakład Linii Kolejowych w Siedlcach (PKP PLK) przepisów dotyczących nadzoru nad stanem technicznym i utrzymaniem przejazdów kolejowych. Kontrolą objęto przejazdy kategorii „D” (bez rogatek, półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na linii kolejowej nr 31 Siedlce – Siemianówka oraz linii nr 55 Sokołów Podlaski – Siedlce (skrzyżowania z drogą krajową nr 63 Sokołów Podlaski – Siedlce).
Naruszenie przepisów przez zarządcę dotyczyło:
- niewłaściwego lub braku oznakowania przejazdu, w tym w zakresie znaków pionowych, słupków wskaźnikowych oraz linii poziomych bezwzględnego zatrzymania,
- uszkodzeń i niewłaściwego przytwierdzenia płyt przejazdowych, uszkodzeń krawężników płyt, skorodowań masztów znaków pionowych oraz usytuowania drogi dojazdowej do przejazdu położonej w łuku o zbyt dużej przechyłce,
- braku czytelności linii bezwzględnego zatrzymania na przejeździe oraz niezgodności dotyczących oznakowania drogi przed przejazdem znakami poziomymi, pomiędzy zapisami metryki przejazdu znajdującej się u zarządcy infrastruktury kolejowej, a projektem organizacji ruchu Dyrekcji Generalnej Dróg Krajowych i Autostrad,
- niewykonania zaleceń komisji powypadkowej dotyczących możliwości zastosowania dynamicznego systemu ostrzegania na przejeździe oraz niewdrożenia przez zarządcę procedury oceny ryzyka technicznego i operacyjnego związanego z pozostawieniem przejazdu w kategorii „D”.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie, - przepisy i dokumenty wewnętrzne PKP PLK, w tym system zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym SMS, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.