Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) po przeprowadzeniu działań kontrolnych w zakresie nadzoru nad podmiotami posiadającymi certyfikaty bezpieczeństwa w procesie recertyfikacji, stwierdził naruszenie przez przewoźników kolejowych: Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. oraz PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., przepisów dotyczących obowiązków przedsiębiorców w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Naruszenie przepisów przez przewoźników polegało na nienależytym stosowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, który był podstawą do wydania certyfikatu bezpieczeństwa w części akceptującej system zarządzania bezpieczeństwem.
W przypadku przewoźnika Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe wyrażało się to w naruszeniu kryteriów oceny systemu zarządzania bezpieczeństwem, co polegało m.in. na:
- nieidentyfikowaniu wszystkich zagrożeń związanych z prowadzoną działalnością,
- brakach wpisów w rejestrze pojazdów kolejowych,
- braku nadzoru nad dokumentacją utrzymaniową,
- błędnych zapisach w dokumentacji systemu utrzymania,
- niewłaściwym określaniu celu audytów,
- niezidentyfikowaniu nowych wymagań bezpieczeństwa,
- nieprzestrzeganiu 4-letniego okresu pomiędzy kolejnymi egzaminami okresowymi dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego i bezpiecznym prowadzeniem pojazdów kolejowych,
- zatrudnianiu pracowników na stanowiskach bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego i bezpiecznym prowadzeniem pojazdów kolejowych bez ważnego egzaminu okresowego,
- dopuszczeniu do egzaminu okresowego pracowników z przekroczonym okresem miedzy egzaminami okresowymi,
- nieusunięciu zaleceń pokontrolnych z wcześniejszej kontroli Prezesa UTK,
- niezapewnieniu, aby zdarzenia potencjalnie wypadkowe były właściwie rejestrowane, badane i analizowane.
W przypadku przewoźnika PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście nieprawidłowości polegały na:
- niedostosowaniu wskaźników do rzeczywistej pracy przewozowej,
- niespójnych zapisach w dokumentacjach systemu utrzymania pojazdów,
- niezgodności kart pomiarowych obręczy kół ze wzorem określonym w DSU,
- braku aktualizacji przepisów dotyczących kwalifikacji pracowników w księdze systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- niezapewnieniu, aby zdarzenia potencjalnie wypadkowe były właściwie rejestrowane, badane i analizowane.
Naruszone przez przewoźników przepisy:
- rozporządzenie Komisji (UE) nr 1158/2010 z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa,
- ustawa o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych,
- przepisy wewnętrzne przewoźnika, w tym procedury SMS.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał przewoźnikom natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy możliwości występowania nieprawidłowości w innych obszarach i procesach SMS oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez przewoźników odpowiednich działań, zgodnych z posiadanymi systemami zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością certyfikowanych przewoźników kolejowych.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego dotyczącej bezpieczeństwa systemu kolejowego, w tym w zakresie obowiązku i konieczności wdrożenia i stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem.