Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Zakład Linii Kolejowych we Wrocławiu (PKP PLK) przepisów dotyczących stanu technicznego i utrzymania infrastruktury kolejowej na linii nr 281 Oleśnica – Chojnice oraz linii nr 143 Kalety – Wrocław Mikołajów - stacja Oleśnica.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało m.in. na:
- niepodejmowaniu wystarczających działań z zakresu utrzymania infrastruktury kolejowej,
- licznych uszkodzeniach podkładów i podrozjazdnic drewnianych,
- licznych uszkodzeniach podkładów betonowych o stanie technicznym kwalifikującym do usunięcia z toru,
- nierównościach pionowych toru,
- brakujących oraz uszkodzonych i luźnych złączkach (podkładki żebrowe, łubki, pierścienie sprężyste, śruby łubkowe i stopowe, wkręty, łapki sprężyste, nakrętki),
- nadmiernych luzach w stykach szyn,
- długotrwałej eksploatacji toru z prowizorycznymi zabezpieczeniami pękniętych szyn,
- wykruszeniach i ubytkach materiału w główce i stopce szyn,
- uszkodzeniach główek szyn, jak również cięciu szyn palnikiem,
- zachwaszczeniu toru, licznych „wychlapach”,
- uszkodzeniach słupów trakcyjnych oraz łączników szynowych,
- braku wskaźników,
- niewłaściwym utrzymaniu instrukcji obsługi agregatu oraz obsługi baterii akumulatorów,
- eksploatowaniu baterii akumulatorów rozruchowych agregatu, których stan wskazywał na znaczne wyeksploatowanie.
Naruszone przez zarządcę przepisy:
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1169/2010 z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa,
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy i dokumenty wewnętrzne PKP PLK, w tym system zarządzania bezpieczeństwem SMS.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał analizę możliwości występowania analogicznych nieprawidłowości w obszarze prowadzonej działalności przez zarządcę,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym SMS, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.