Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) przeprowadził kontrolę zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie nadzoru nad stanem technicznym i bezpieczeństwem ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych. Kontrolą objęto przejazdy kategorii „C” (z samoczynną sygnalizacją świetlną lub uruchamianą przez pracowników kolei) i „D” (bez rogatek i półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej), zlokalizowane na linii kolejowej nr 71 Ocice – Rzeszów oraz linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica.
Na podstawie ustaleń oraz zgromadzonych w trakcie kontroli dowodów, stwierdzono naruszenia obowiązujących przepisów:
1. Dla przejazdu kat. „D” na linii kolejowej nr 71 Ocice – Rzeszów:
- kategoria przejazdu nie odpowiada warunkom widoczności określonym dla maksymalnej prędkości pojazdów kolejowych wynoszącej 120 km/h w obrębie przejazdu,
- ustalenie przez ww. zarządcę infrastruktury kolejowej nowego sposobu zabezpieczenia przejazdu nastąpiło bez porozumienia z właściwym zarządem drogi i Policją,
- niekompletne oznakowanie przejazdu od strony drogi,
- brak znaków drogowych odnoszących się do przejazdu na czterech drogach biegnących wzdłuż torów i prowadzących na ten przejazd.
2. Dla przejazdu kat. „C” na linii kolejowej nr 71 Ocice – Rzeszów:
- przekroczona dopuszczalna wartość iloczynu ruchu, tj. niewłaściwa kategoria przejazdu i nieprawidłowy system zabezpieczeń,
- niekompletne oznakowanie przejazdu od strony drogi,
- występowanie niezgodności danych dotyczących warunków widoczności, określonych w metryce przejazdu ze stanem faktycznym w terenie.
3. Dla przejazdu kat. „D” na linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica:
- przekroczona dopuszczalna wartość iloczynu ruchu, tj. niewłaściwa kategoria przejazdu i nieprawidłowy system zabezpieczeń,
- niekompletne oznakowanie przejazdu od strony drogi.
Ponadto w protokołach z przeglądów okresowych sporządzonych dla ww. przejazdów brak jest informacji o sprawdzeniu szerokości i stanu żłobków na tych przejazdach oraz stanu oświetlenia, a także oceny stanu technicznego przejazdów oraz wniosków dotyczących dalszej ich eksploatacji.
Wymienione powyżej nieprawidłowości stanowią naruszenie przepisów:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- przepisów wewnętrznych zarządcy, tj. Warunków technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych”,
- rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1169/2010 z 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa,
- procedury „Utrzymanie linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej” dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Wyniki działań:
Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, sprawdzenie i analizę ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach, a także podjęcie działań przewidzianych przez system zarządzania bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową. Prezes UTK wszczął również postępowanie administracyjne w zakresie stwierdzonych na przejazdach nieprawidłowości.
Cel działań:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.