Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych, stwierdził naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego w czasie prowadzenia robót inwestycyjnych na linii nr 118 Kraków Mydlniki - Kraków Balice.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury polegało m.in. na:
- braku zabezpieczenia miejsca robót wykonywanych w pobliżu torów czynnych, co spowodowało zderzenie maszyny budowlanej z pojazdem trakcyjnym,
- niewłaściwym zabezpieczeniu miejsca robót,
- niedostatecznym egzekwowaniu od wykonawców prac obowiązku przestrzegania przepisów BHP.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:
- ustawa o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
- przepisy wewnętrzne zarządcy, w tym procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy możliwości występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe ich usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie nadzoru zarządcy infrastruktury nad wykonawcami i podwykonawcami prac inwestycyjnych,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.