Nawigacja

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Prezes UTK nadzoruje stosowanie przez przewoźników Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem – nieprawidłowości w spółce CTL Kolzap

10.07.2015

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w wyniku przeprowadzonych działań nadzorczych nad podmiotami posiadającymi certyfikaty bezpieczeństwa w procesie recertyfikacji, stwierdził naruszenie przez spółkę CTL Kolzap przepisów dotyczących obowiązków przedsiębiorcy w zakresie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS).

Naruszenie przepisów przez przewoźnika polegało na nienależytym stosowaniu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, który był podstawą do wydania certyfikatu bezpieczeństwa w części akceptującej System Zarządzania Bezpieczeństwem. Stwierdzono, że działania przewoźnika naruszały wymogi wynikające z kryteriów  określonych w załączniku II rozporządzenia Komisji UE nr 1158/2010. Podstawą do takiej oceny było odnotowanie naruszeń polegających na:

  • braku właściwego nadzoru nad ryzykiem związanym z prowadzoną działalnością,
  • nieprawidłowym oszacowaniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń w stosunku do rocznej pracy eksploatacyjnej,
  • nieprawidłowym wystawianiu świadectw sprawności technicznej,
  • niestosowaniu procedur identyfikacji i zgłaszania zainteresowanym stronom ryzyka wynikającego z niesprawności eksploatowanych pojazdów kolejowych,
  • eksploatowaniu pojazdu kolejowego bez nadanego europejskiego numeru EVN,
  • niezgodności przebiegu procesu weryfikacji dostawców usług z procedurą SMS,
  • nieweryfikowaniu poprawności wykonania zamówień dotyczących czynności utrzymania eksploatowanych wagonów towarowych,
  • nieaktualizowaniu przepisów wewnętrznych,
  • nieokreśleniu wymogów kompetencyjnych dla stanowisk pośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
  • braku nadzoru nad dokumentacją oraz uprawnieniami pracowników bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
  • braku nadzoru nad ważnością badań lekarskich pracowników bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
  • niezapewnieniu zgodności istotnych informacji w zakresie bezpieczeństwa ze stanem faktycznym,
  • nieobjęciu audytami wszystkich procesów SMS.

Naruszone przepisy:

  • rozporządzenie Komisji (UE) nr 1158/2010 z 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa,
  • ustawa o transporcie kolejowym,
  • rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem,
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie świadectw sprawności technicznej,
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
  • przepisy wewnętrzne przewoźnika, w tym procedury SMS.

Wyniki działań:

  • Prezes UTK nakazał przewoźnikowi natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
  • Prezes UTK nakazał dokonanie analizy możliwości występowania nieprawidłowości w innych obszarach i procesach SMS, a w przypadku ich potwierdzenia podjęcie działań naprawczych,
  • Prezes UTK wniósł o podjęcie przez przewoźnika odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością certyfikowanego przewoźnika kolejowego.

Cel działań:

  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego dotyczącej bezpieczeństwa systemu kolejowego, w tym w zakresie obowiązku i konieczności wdrożenia i stosowania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem.
do góry