Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Łodzi (PKP PLK), przepisów dotyczących nadzoru nad stanem infrastruktury
i procesem jej utrzymania.
Kontrolą objęto infrastrukturę normalnotorową przeznaczoną do przyjmowania i wyprawiania pociągów z towarami niebezpiecznymi oraz towarami wysokiego ryzyka (TWR), na stacji kolejowej Łódź Olechów.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało m.in. na:
- niepodejmowaniu od lat wystarczających działań z zakresu utrzymania infrastruktury,
- co doprowadziło do szeregu nieprawidłowości mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego (w protokołach diagnostycznych oraz podczas kolejnych badań technicznych powtarzają się zalecenia dotyczące wymiany uszkodzonych podkładów,
- naprawy ostatecznej pękniętych szyn i naprawy szyn wybuksowanych),
- niewykonywaniu w rozjazdach zaleceń zaznaczonych w protokołach diagnostycznych z 2014 roku jako pilne tj.: wymiany nadmiernie zużytych podrozjazdnic i części rozjazdowych oraz podkładów na przejściach międzyrozjazdowych,
- nieusunięciu nieprawidłowości wyszczególnionych w protokołach sporządzonych po badaniach diagnostycznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
- nieprawidłowych złączkach szynowych i linkach obejściowych prądu trakcyjnego zabudowanych przy rozjazdach,
- elektromagnesach SHP (Samoczynnego Hamowania Pociągu) zabudowanych w niewłaściwych odległościach.
Naruszone przez zarządcę przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy i dokumenty wewnętrzne PKP PLK. w tym System Zarządzania Bezpieczeństwem.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym SMS, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, w szczególności w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.