Nawigacja

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Bezpieczeństwo eksploatacji infrastruktury kolejowej – Prezes UTK nakazał usunięcie nieprawidłowości na linii nr 73 Sitkówka Nowiny – Busko Zdrój

17.06.2015

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych, stwierdził naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, w szczególności przepisów w zakresie stanu technicznego infrastruktury i procesu jej utrzymania na linii kolejowej nr 73 Sitkówka Nowiny – Busko Zdrój.

Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury polegało m.in. na:

  • eksploatowaniu torów z przekroczoną dopuszczalną wichrowatością,
  • eksploatowaniu torów z przekroczoną dopuszczalną nierównością pionową szyn,
  • eksploatowaniu torów z przekroczonym dopuszczalnym poszerzeniem torów,
  • niesporządzaniu w wymaganym terminie sprawozdań z badań technicznych torów,
  • niepoprawnym sporządzaniu sprawozdań zawierających ocenę badanych odcinków torów,
  • niezawieraniu w dokumentacji „arkuszach badania technicznego rozjazdów” wymaganych informacji,
  • eksploatowaniu zużytych lub uszkodzonych części rozjazdów, w tym: z wyszczerbieniami iglic, zużyciem pionowym i bocznym iglic,
  • eksploatowaniu zużytych podrozjazdnic drewnianych,
  • eksploatowaniu uszkodzonych podkładów,
  • brakach złączek przytwierdzeń i połączeń (śrub stopowych i łubkowych) oraz niesmarowaniu śrub,
  • brakach podsypki, nieoczyszczaniu podsypki, istnieniu tzw. „wychlapów”,
  • usytuowaniu drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru kolejowego, co powoduje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu,
  • eksploatowaniu płyt przejazdowych w złym stanie technicznym,
  • nieprawidłowym oznakowaniu przejazdów kolejowych,
  • występowaniu miejsc, w których osoby postronne przekraczają linię kolejową poza wyznaczonymi przejściami i przejazdami,
  • niestosowaniu przez zarządcę dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) oraz regulacji wewnętrznych, które stanowią podstawowe dokumenty w zakresie bezpiecznego zarządzania działalnością zarządcy infrastruktury kolejowej.

Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:

  • ustawa o transporcie kolejowym,
  • rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
  • rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych,
  • przepisy wewnętrzne zarządcy, w tym procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).

Wyniki działań:

  • Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
  • Prezes UTK nakazał dokonanie analizy możliwości występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe ich usunięcie,
  • Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.

Cel działań:

  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania  infrastruktury kolejowej,
  • zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
  • Dokumentacja fotograficzna
  • Dokumentacja fotograficzna
  • Dokumentacja fotograficzna
  • Dokumentacja fotograficzna
  • Dokumentacja fotograficzna
do góry