Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych, stwierdził naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, w szczególności przepisów w zakresie stanu technicznego infrastruktury i procesu jej utrzymania na linii kolejowej nr 73 Sitkówka Nowiny – Busko Zdrój.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury polegało m.in. na:
- eksploatowaniu torów z przekroczoną dopuszczalną wichrowatością,
- eksploatowaniu torów z przekroczoną dopuszczalną nierównością pionową szyn,
- eksploatowaniu torów z przekroczonym dopuszczalnym poszerzeniem torów,
- niesporządzaniu w wymaganym terminie sprawozdań z badań technicznych torów,
- niepoprawnym sporządzaniu sprawozdań zawierających ocenę badanych odcinków torów,
- niezawieraniu w dokumentacji „arkuszach badania technicznego rozjazdów” wymaganych informacji,
- eksploatowaniu zużytych lub uszkodzonych części rozjazdów, w tym: z wyszczerbieniami iglic, zużyciem pionowym i bocznym iglic,
- eksploatowaniu zużytych podrozjazdnic drewnianych,
- eksploatowaniu uszkodzonych podkładów,
- brakach złączek przytwierdzeń i połączeń (śrub stopowych i łubkowych) oraz niesmarowaniu śrub,
- brakach podsypki, nieoczyszczaniu podsypki, istnieniu tzw. „wychlapów”,
- usytuowaniu drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru kolejowego, co powoduje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu,
- eksploatowaniu płyt przejazdowych w złym stanie technicznym,
- nieprawidłowym oznakowaniu przejazdów kolejowych,
- występowaniu miejsc, w których osoby postronne przekraczają linię kolejową poza wyznaczonymi przejściami i przejazdami,
- niestosowaniu przez zarządcę dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) oraz regulacji wewnętrznych, które stanowią podstawowe dokumenty w zakresie bezpiecznego zarządzania działalnością zarządcy infrastruktury kolejowej.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:
- ustawa o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
- rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych,
- przepisy wewnętrzne zarządcy, w tym procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy możliwości występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe ich usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.