Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), jako krajowa władza bezpieczeństwa, przeprowadził kontrolę zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Zakład Linii Kolejowych w Lublinie (PKP PLK) w zakresie nadzoru nad stanem technicznym i procesem utrzymania sieci trakcyjnej o napięciu 3 kV DC, zabudowanej i eksploatowanej na linii kolejowej nr 7, na stacjach Trawniki i Jaszczów oraz na przyległych do tych stacji szlakach kolejowych.
Na podstawie ustaleń oraz zgromadzonych w trakcie kontroli dowodów, stwierdzono naruszenie przez PKP PLK obowiązujących przepisów w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Stwierdzono m.in. następujące nieprawidłowości:
- brak planów (harmonogramów) oględzin sieci trakcyjnej,
- niewykonanie przez zarządcę badań izolatorów, które mają przekroczony okres użytkowania,
- nieusuwanie przez zarządcę nieprawidłowości w zakresie stanu technicznego sieci trakcyjnej, w szczególności zawartych w protokołach z badań kontrolnych (diagnostyki) oraz z przeglądów okresowych,
- brak opracowanych regulaminów tymczasowych prowadzenia ruchu w czasie wykonywania planowych robót w sieci trakcyjnej, co ma istotne znaczenie w przypadku pracy sieciowych pojazdów kolejowych w strefach działania urządzeń samoczynnych sygnalizacji przejazdowych,
- niejednoznaczne wpisy w protokołach z przeglądów okresowych sieci trakcyjnej w odniesieniu do stanu technicznego izolatorów oraz konieczności ich wymiany.
Wyszczególnione powyżej nieprawidłowości stanowią naruszenie przepisów:
- ustawy o transporcie kolejowym;
- przepisów wewnętrznych kontrolowanego zarządcy infrastruktury, tj.:
- instrukcji utrzymania sieci trakcyjnej Iet-2,
- wytycznych diagnozowania sieci trakcyjnej,
- instrukcji o sporządzaniu regulaminów technicznych Ir-3,
- instrukcji obsługi przejazdów kolejowych Ir-7.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie weryfikacji i analizy ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz ich wyeliminowania, a także podjęcie działań przewidzianych przez System Zarządzania Bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.
Cel działań:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK, w tym w szczególności utrzymania sieci trakcyjnej,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i jakości świadczonych przez zarządcę usług.