Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, jako centralny organ administracji rządowej i krajowa władza bezpieczeństwa, przeprowadził czynności kontrolne w zakresie przestrzegania zasad bezpieczeństwa ruchu kolejowego na linii nr 47 Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki Radońska.
Na podstawie ustaleń oraz zgromadzonych w trakcie czynności kontrolnych dowodów, stwierdzono naruszenie przez spółkę Warszawska Kolej Dojazdowa obowiązujących przepisów mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego, w tym m.in.:
- nieprzestrzeganie w latach 2014-2015 częstotliwości wykonywanych badań technicznych i pomiarów torów oraz obchodów torów,
- niewykonanie robót zaleconych w protokołach z badań technicznych i pomiarów torów przeprowadzonych w 2014 roku,
- niewykonanie zaleceń wynikających z kontroli okresowej stanu technicznej sprawności obiektów inżynieryjnych,
- brak umowy na utrzymanie, konserwację i diagnostykę urządzeń zdalnego sterowania na stacji Komorów,
- nieprzeprowadzenie w 2014 roku oceny stanu technicznego urządzeń elektroenergetycznych oraz urządzeń sieci trakcyjnej,
- nieprawidłowości dotyczących konieczności licznych wymian części rozjazdowych, sporządzonych po badaniach technicznych rozjazdów na stacjach Warszawa Śródmieście, Komorów, Podkowa Leśna Główna i Grodzisk Mazowiecki Radońska.
Stwierdzone nieprawidłowości naruszały przepisy:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym oraz aktów wykonawczych do ustawy,
- instrukcji o dokonywaniu pomiarów, badań i oceny stanu torów WKD D-9,
- warunków technicznych dla kolejowych obiektów inżynieryjnych WKD D-2,
- instrukcji diagnostyki technicznej urządzeń sterowania ruchem kolejowym WKDA-10.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie weryfikacji i analizy ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach i w przypadku ich występowania natychmiastowe usunięcie.
Cel działania:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.