Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w ramach prowadzonych czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, przeprowadził kontrolę zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie utrzymania, prawidłowej klasyfikacji, stanu technicznego oraz weryfikacji zapisów w dokumentacji przejazdu, w odniesieniu do stanu faktycznego. Kontrolą objęto przejazd kolejowy kategorii „A” w km 34,949 linii kolejowej nr 139 Katowice - Zwardoń.
W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, polegające m.in. na:
- nieprawidłowym wykonywaniu czynności dróżnika przejazdowego na posterunku nr 35, co stwarzało bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa dla ruchu kolejowego i drogowego,
- eksploatowaniu toru z niedostatecznym stanem podsypki tłuczniowej,
- niewłaściwych zapisach w metrykach przejazdu,
- uszkodzeniach nawierzchni i nierównych ułożeniach płyt na przejeździe kolejowym,
- zanieczyszczeniach żłobków na przejeździe kolejowym,
- nieskutecznym i niesprawnym dozorowaniu oraz nierealizowaniu zaleceń kontroli wewnętrznych przez zarządcę infrastruktury kolejowej na przejeździe kolejowym,
- braku posiadania przez dróżnika przejazdowego wiedzy w zakresie funkcjonującego u zarządcy systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) oraz nieznajomości zagadnień wymaganych na zajmowanym stanowisku,
- braku wyposażenia posterunku dróżnika przejazdowego w wymagane znaki drogowe,
- nieprawidłowym utrzymywaniu znaków stanowiących wyposażenie posterunku dróżnika przejazdowego,
- zaniedbaniu i nieuporządkowaniu miejsca z przyborami sygnalizacyjnymi na posterunku nr 35 na przejeździe kolejowym kategorii „A”;
- braku „Harmonogramu diagnostyki przejazdów kolejowych” na 2015 rok.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- przepisów wewnętrznych zarządcy Id-1 (D-1) – warunków technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych,
- załącznika II rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1169/2010 z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa,
- instrukcji Ir-7 (R-20) - obsługi przejazdu kolejowego,
- procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem - SMS-PW-01 utrzymanie linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał omówienie zasad wykonywania czynności na stanowisku dróżnika przejazdowego oraz systemu zarządzania bezpieczeństwem podczas pouczeń okresowych dróżników przejazdowych,
- Prezes UTK nakazał skierowanie dróżnika przejazdowego na egzamin weryfikacyjny,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy dokumentów związanych z utrzymaniem przejazdów kolejowych,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy dokumentacji związanej z utrzymaniem przejazdów kolejowych, szczególnie pod względem zapewnienia jej kompletności, aktualności oraz zgodności ze stanem faktycznym.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowo–drogowych,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.