Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych, stwierdził naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Nieprawidłowości dotyczyły stacji Piława Górna zlokalizowanej na linii kolejowej nr 137 Katowice-Legnica.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury na stacji Piława Górna polegało m.in. na:
- uszkodzeniach peronów, w tym m.in. wysoki stopień deformacji nawierzchni, korozja biologiczna ścian peronów, ubytki materiału, nierówności w nawierzchni, uszkodzone krawędzie peronowe od strony toru,
- uszkodzeniach rozjazdów, w tym: półzwrotnic, iglic, podrozjazdnic, opornic,
- istnieniu licznych „wychlapów”,
- licznych uszkodzeń podkładów,
- licznych brakach śrub stopowych,
- uszkodzeniach złączek torowych,
- istnieniu nadmiernych przechyłek toru,
- licznych nierówności poziomych toru,
- eksploatowaniu przejazdów kolejowych kategorii A z uszkodzonymi prefabrykowanymi płytami żelbetowymi zabudowanymi w nawierzchni drogowej tych przejazdów.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym i akty wykonawcze do ustawy,
- przepisy wewnętrzne zarządcy, w tym procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu, w terminie do 3 listopada 2015 roku,
- w przypadku niewykonania decyzji w wyznaczonym terminie, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działania:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym.