Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w ramach prowadzonych czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, przeprowadził kontrolę zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie utrzymania, prawidłowej klasyfikacji, stanu technicznego oraz weryfikacji zapisów w dokumentacji przejazdów, w odniesieniu do stanu faktycznego. Kontrolą objęto przejazdy kolejowe kategorii A i C linii kolejowej nr 139 Katowice - Zwardoń.
W wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, polegające m.in. na:
- braku zmiany kategorii przejazdów przy przekroczonym iloczynie ruchu,
- eksploatowaniu toru z bardzo złym stanem podsypki tłuczniowej o stopniu degradacji większym niż 0,8,
- braku elementów systemu przytwierdzenia typu K do podkładów,
- braku stosownych upoważnień dróżnika przejazdowego,
- niewłaściwych zapisach w metrykach przejazdów,
- braku ustawienia pachołków na dojazdach do przejazdów,
- uszkodzeniach nawierzchni i nierównych ułożeniach płyt na przejazdach,
- braku prawidłowego oznakowania przejazdów,
- zanieczyszczeniach żłobków na przejazdach,
- nieskutecznym i niesprawnym dozorowaniu oraz nierealizowaniu zaleceń kontroli wewnętrznych przez zarządcę infrastruktury kolejowej,
- nieposiadaniu wiedzy przez pracowników w zakresie wdrożonego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz brak znajomości zagadnień wymaganych na stanowisku dróżnika przejazdowego,
- braku wymaganego pięcioletniego czasookresu pomiaru natężenia ruchu drogowego na przejeździe kategorii A,
- braku wyposażenia posterunku dróżnika przejazdowego w wymagane znaki drogowe,
- nieprawidłowym utrzymywaniu znaków stanowiących wyposażenie posterunku dróżnika przejazdowego,
- zaniedbaniu i nieuporządkowaniu miejsca z przyborami sygnalizacyjnymi na posterunku,
- usytuowaniu drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru kolejowego w lokalizacji przejazdu kolejowego kategorii A,
- braku utworzenia „Harmonogramu diagnostyki przejazdów kolejowych” na 2015 rok.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
- przepisów wewnętrznych, w tym dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał zarządcy pouczenie pracowników o zasadach wykonywania czynności na stanowisku dróżnika przejazdowego,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy dokumentów związanych z utrzymaniem przejazdów kolejowych,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowo–drogowych,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- przydzielanie pracowników o kompetencjach właściwych do wykonywanych zadań,
- szkolenie i okresowa aktualizacja posiadanej wiedzy i umiejętności