Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Zakład Linii Kolejowych we Wrocławiu (PKP PLK), przepisów dotyczących nadzoru nad stanem infrastruktury i procesem jej utrzymania. Kontrolą objęto linię 273 Wrocław Główny – Szczecin w następujących lokalizacjach: stacje kolejowe Rudna Gwizdanów, Grębocice i Krzepów oraz odcinki linii kolejowej Wołów – Ścinawa i Rudna Gwizdanów – Głogów.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało m.in. na:
- niepodejmowaniu wystarczających działań z zakresu utrzymania infrastruktury, co doprowadziło do szeregu nieprawidłowości mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego,
- uszkodzeniach podkładów drewnianych oraz szyn,
- braku śrub stopowych, łubkowych i wkrętów, luźnych śrubach stopowych i wkrętach,
- zanieczyszczeniach podsypki i istnieniu tzw. „wychlapów”,
- uszkodzeniach prefabrykowanych płyt żelbetowych, zabudowanych w nawierzchni drogowej przejazdów kategorii A i D,
- niewłaściwych połączeniach do zasilania urządzeń EON, zniszczonych skrzynkach baterii akumulatorów, uszkodzonych uszczelek pod zbiornikiem paliwa agregatu oraz braku prowadzenia książek kontroli baterii akumulatorów.
Naruszone przez zarządcę przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy i dokumenty wewnętrzne PKP PLK, w tym System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS Safety Management System).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym SMS, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.