Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), jako centralny organ administracji rządowej i krajowa władza bezpieczeństwa transportu kolejowego, przeprowadził kontrolę zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie stanu technicznego i procesu utrzymania linii kolejowej nr 21 Warszawa Wileńska – Zielonka.
Szczegółową kontrolą objęto przejazdy kolejowo-drogowe, w tym:
- przejazd kategorii A, zlokalizowany przy ul. Ireny Kosmowskiej w Warszawie,
- przejazd kategorii A, zlokalizowany przy ul. Radzymińskiej w Warszawie,
- przejazd kategorii B, zlokalizowany przy ul. Bukowieckiej w Warszawie,
- przejazd kategorii B, zlokalizowany przy ul. Łodygowej w Ząbkach,
- przejazd kategorii D, zlokalizowany przy ul. Kolejowej w Ząbkach,
- przejazd kategorii B, zlokalizowany przy drodze wojewódzkiej nr 631.
Na podstawie przeprowadzonych czynności, Prezes UTK stwierdził naruszenie przez PKP PLK obowiązujących przepisów bezpieczeństwa ruchu kolejowego, w tym m.in.:
- niewykonanie przez zarządcę zaleceń zawartych w arkuszach szczegółowych przeglądów przejazdów kolejowych, sporządzanych po badaniach diagnostycznych, w tym:
- brak wymaganej widzialności na przejazdach (trójkąty widzialności),
- braki elementów wygrodzenia przejazdów,
- braki lub nieczytelność znaków i wskaźników,
- zanieczyszczenie żłobków przejazdowych,
- uszkodzenia płyt przejazdowych na przejazdach,
- braki i ubytki masy bitumicznej i nierówności na przejazdach, w tym na stykach z drogą asfaltową,
- uszkodzenia płyt chodnikowych na przejściach dla pieszych,
- brak przeprowadzania przez zarządcę remontów kapitalnych przejazdów,
- istnienie licznych nielegalnych, łącznie 23 „dzikich przejść” oraz brak podejmowania przez zarządcę działań mających na celu zabezpieczenie miejsc na obszarze kolejowym, w których mogą znaleźć się osoby postronne.
Stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości naruszają m.in. przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych,
- przepisy wewnętrzne zarządcy infrastruktury.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie weryfikacji i analizy ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach i w przypadku ich występowania natychmiastowe usunięcie.
Cel działań:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- eliminowanie zagrożeń związanych z przebywaniem osób postronnych na terenie kolejowym poza przejściami i przejazdami (tzw. „dzikie przejścia”),
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego na linii nr 21 Warszawa Wileńska – Zielonka.