Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów w zakresie stanu technicznego infrastruktury i procesu jej utrzymania na stacji Piława Górna na linii kolejowej nr 137.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało m.in. na:
- niepodejmowaniu przez zarządcę wystarczających działań z zakresu utrzymania infrastruktury kolejowej, co doprowadziło do wystąpienia szeregu nieprawidłowości, w tym uszkodzeń peronów, usterek w torach i rozjazdach,
- eksploatowaniu nawierzchni kolejowej będącej w stanie niedostatecznym, w tym m.in.:
- brak stabilnej i trwałej konstrukcji odpowiednio połączonych części składowych infrastruktury torowej,
- liczne uszkodzenia podkładów,
- uszkodzenia podrozjazdnic drewnianych,
- braki śrub stopowych,
- uszkodzenia styków,
- nadmierna przechyłka torów,
- nierówności poziome torów,
- uszkodzenia złączek torowych,
- zanieczyszczenia podsypki,
- uszkodzenia iglic, półzwrotnic i brak dolegania opórek iglicowych,
- występowanie tzw. „wychlapów”,
- eksploatowaniu przejazdów kolejowych kategorii A w km 196,793 i 196,895 z uszkodzonymi prefabrykowanymi płytami żelbetowymi zabudowanymi w nawierzchni drogowej tych przejazdów.
Naruszone przez zarządcę przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy wewnętrzne zarządcy, w tym System Zarządzania Bezpieczeństwem SMS (Safety Management System).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy możliwości występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe ich usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.