Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych oraz po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego stwierdził naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie stanu technicznego i utrzymania sieci trakcyjnej na stacji kolejowej Krzyż.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury polegało na:
- braku niezbędnej wymiany lewego i prawego przewodu jezdnego sieci trakcyjnej ze względu na przekroczone zużycie w stosunku do dopuszczalnego,
- braku ochrony przeciwporażeniowej słupków bramek trakcyjnych, na których umieszczone są odłączniki sieci trakcyjnej obsługiwane ręcznie,
- braku ochrony przeciwporażeniowej napędów zwrotnicowych w rozjazdach znajdujących się w strefie oddziaływania sieci trakcyjnej,
- braku ochrony przeciwporażeniowej urządzeń i budowli związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego,
- nieczytelnych wskaźnikach zakazu wjazdu elektrycznych pojazdów trakcyjnych.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
- przepisy wewnętrzne zarządcy - instrukcja utrzymania sieci trakcyjnej Iet-2.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu na stacji Krzyż, w terminie do 30 czerwca 2015 roku,
- w przypadku niewykonania decyzji w wyznaczonym terminie, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działania:
- zwiększenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej, w tym sieci trakcyjnej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym.