Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) po przeprowadzeniu czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów w zakresie stanu technicznego, procesu utrzymania oraz zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom przejazdów kolejowych oraz przystanków osobowych na linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód - Skandawa.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało m.in. na:
- braku wykonania pomiarów iloczynu ruchu na przejeździe,
- braku wpisów w metryce przejazdu, dotyczących ustaleń komisji przejazdowej oraz umieszczenie w metryce przejazdu niezgodnych ze stanem faktycznym informacji dotyczących urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego na przejeździe,
- uszkodzeniu elementów żelbetowych płyt przejazdowych, niewłaściwym ich przytwierdzeniu skutkującym pracą płyt w czasie przejazdu pojazdów samochodowych oraz ubytkach i spękaniach nawierzchni asfaltowej na styku płyt przejazdowych z drogą asfaltową,
- niekompletnym wygrodzeniu przejazdu kolejowego lub braku wygrodzenia, co umożliwia wejście na przejazd kolejowy przy zamkniętych rogatkach,
- zastosowaniu zbyt krótkich drągów rogatkowych, niezamykających całej szerokości jezdni, co umożliwia swobodne wejście na przejazd kolejowy przy zamkniętych rogatkach,
- braku lub słabej widoczności wszystkich wymaganych wskaźników,
- oznakowaniu przejazdu kolejowego od strony drogi niezgodnie z metryką przejazdu,
- uszkodzonych krawędziach peronowych na przystanku osobowym,
- braku tablic ostrzegawczych o zagrożeniu porażeniem prądem elektrycznym na konstrukcjach wsporczych sieci trakcyjnej ustawionych w miejscach ogólnodostępnych, tj. na peronach przystanków osobowych,
- braku podwójnych szyn w konstrukcji sieci trakcyjnej, ustawionych w miejscach ogólnodostępnych, tj. na peronach przystanków osobowych,
- istnieniu tzw. „dzikich przejść” na końcach peronów przystanku osobowego.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy prawa:
- ustawa o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi ich usytuowanie,
- przepisy wewnętrzne zarządcy: warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1 oraz instrukcja utrzymania sieci trakcyjnej Iet-2.
W wyniku przeprowadzonych działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy,
Cel działania:
- ciągłe podnoszenie poziomu bezpieczeństwa transportu kolejowego,
- poprawa stanu technicznego infrastruktury oraz podnoszenie poziomu jakości usług na rynku transportu kolejowego.