Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach prowadzonych czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, przeprowadził kontrolę zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie utrzymania, prawidłowej klasyfikacji, stanu technicznego oraz weryfikacji zapisów w dokumentacji przejazdu, w odniesieniu do stanu faktycznego. Kontrolą objęto przejazdy kolejowe kategorii „D” na linii kolejowej 162 Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice w km 0,897 i 2,780.
W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, polegające m.in. na:
- braku zmiany kategorii i sposobu zabezpieczenia przejazdów przy przekroczonych iloczynach ruchu,
- niewłaściwych zapisach w metrykach przejazdów,
- braku wymaganej widzialności na przejazdach kolejowych,
- braku ustawienia pachołków na dojazdach do przejazdów kolejowych,
- uszkodzeniach nawierzchni i nierównych ułożeniach płyt na przejazdach kolejowych,
- braku prawidłowego oznakowania przejazdów kolejowych,
- nieprawidłowej lokalizacji wskaźników przed przejazdami.
Stwierdzone nieprawidłowości naruszały przepisy:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- przepisów wewnętrznych zarządcy Id-1 (D-1) – warunków technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych,
- przepisów wewnętrznych zarządcy Iet-2 (Et-2) – instrukcji utrzymania sieci trakcyjnej.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności,
- Prezes UTK nakazał dokonać analizy dokumentacji związanej z utrzymaniem przejazdów kolejowych szczególnie pod względem zapewnienia jej kompletności, aktualności oraz zgodności ze stanem faktycznym.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK.