Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), po przeprowadzeniu w ostatnich tygodniach działań kontrolnych oraz stwierdzeniu licznych naruszeń przepisów z zakresu bezpieczeństwa transportu kolejowego, jak również wszczętych z urzędu postępowań administracyjnych, wydał decyzje stwierdzające naruszenie przez przedsiębiorców przepisów w zakresie realizacji procesu eksploatacji i utrzymania posiadanych pojazdów kolejowych. Nieprawidłowości w procesie utrzymania pojazdów dotyczyły przedsiębiorców:
- PKP Intercity S.A.,
- Przewozy Regionalne sp. z o.o.,
- Wagony Świdnica S.A.,
- CMC Poland sp. z o.o.,
- Przedsiębiorstwo Obrotu Surowcami Wtórnymi „DEPOL” sp. z o.o.
Najczęstsze naruszenia przepisów polegały na:
- niezapewnienia zgodności procesu utrzymania pojazdów z wymaganiami zawartymi w dokumentacji systemu utrzymania (DSU),
- braku posiadania i utrzymania pojazdów w oparciu o zatwierdzone przez Prezesa UTK dokumentacje systemu utrzymania pojazdów kolejowych,
- eksploatacji pojazdów niezarejestrowanych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) oraz nieoznaczonych europejskim numerem pojazdu (EVN).
Przeprowadzono:
- kontrole przewoźników i użytkowników bocznic kolejowych w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji i utrzymania pojazdów kolejowych,
- wszczęto z urzędu postępowania administracyjne.
Wyniki działań Prezesa UTK, w zależności od stwierdzonych nieprawidłowości:
- Prezes UTK nakazywał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne eksploatowanie pojazdów kolejowych,
- Prezes UTK, decyzją administracyjną, wyłączał z eksploatacji pojazdy kolejowe,
- Prezes UTK, decyzją administracyjną, ograniczał eksploatację pojazdów kolejowych,
- decyzje Prezesa UTK podlegają natychmiastowej wykonalności,
- w przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działań:
- podnoszenie jakości procesu utrzymania pojazdów kolejowych przez uczestników rynku kolejowego,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów kolejowych i bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie poziomu jakości usług świadczonych w transporcie kolejowym