Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK), przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 26 Łuków – Radom.
Naruszenie przepisów polegało na:
- nieusunięciu przez zarządcę 402 usterek klasy „C”,
- niewykonaniu oczyszczenia podsypki,
- nieusunięciu usterek z badań technicznych rozjazdów w rejonie nastawni dysponującej i wykonawczej stacji kolejowej Bąkowiec,
- nieusunięciu drzew i krzaków zlokalizowanej w bliskiej odległości torów, co zostało zalecone w protokołach wewnętrznych zarządcy tj. przeglądów okresowych i bieżących,
- niewykonaniu niezbędnych robót na obiekcie mostowym, tj. uzupełnienia brakującego elementu poręczy, uzupełnienia ubytków betonu w przyczółkach, wymiany dylatacji poprzecznej oraz wykonania schodów zejściowych z nasypu,
- nieprzekwalifikowaniu przejazdu w km 71,156 linii do kategorii „C”, zgodnie z decyzją dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakładu Linii Kolejowych Skarżysku – Kamiennej,
- niewłaściwych zapisach w metryce przejazdu,
- niedokonywaniu kompletnych czynności podczas badań diagnostycznych przejazdów,
- braku oznakowania poziomego na drodze po obu stronach torów na przejeździe w km 71,156.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- przepis wewnętrzny zarządcy - Id-14 instrukcja o dokonywaniu pomiarów, badań i oceny stanu torów,
- przepis wewnętrzny zarządcy - Id-1 warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych,
- przepis wewnętrzny zarządcy - Id-4 instrukcja o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów,
- przepis wewnętrzny zarządcy - Id-3 warunki techniczne utrzymania podtorza kolejowego,
- przepis wewnętrzny zarządcy Id-16 instrukcja o utrzymaniu kolejowych obiektów inżynieryjnych.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie weryfikacji i analizy ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach i w przypadku ich występowania natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK nakazał podjęcie działań, przewidzianych przez System Zarządzania Bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.
Cel działania:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.