Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Zakład Linii Kolejowych we Wrocławiu (PKP PLK), przepisów w zakresie nadzoru nad stanem infrastruktury i procesem jej utrzymania. Kontrolą objęto stację Wrocław Brochów oraz szlak Wrocław Brochów-Stadion linii kolejowej nr 349.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało m.in. na:
- niepodejmowaniu wystarczających działań w zakresie utrzymania infrastruktury linii kolejowej nr 349 w celu zapewnienia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego, tj. występowania szeregu nieprawidłowości, w tym: przekroczeń dopuszczalnych odchyłek szerokości toru, żłobków i przechyłki w rozjazdach, usterek i ubytków w rozjazdach, pęknięć i uszkodzeń podrozjazdnic oraz eksploatowaniu podkładów drewnianych o przekroczonej trwałości granicznej,
- nieprawidłowym prowadzeniu dokumentacji wewnętrznej, tj. brakach wymaganych wpisów lub błędnych zapisach,
- niesprawności samoczynnej blokady liniowej na szlaku Wrocław Brochów – Stadion.
Naruszone przez zarządcę przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy i dokumenty wewnętrzne PKP PLK, w tym System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS Safety Management System).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.