Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów w zakresie stanu technicznego oraz procesu utrzymania torów, rozjazdów oraz sieci trakcyjnej na linii kolejowej nr 395 Zieliniec - Kiekrz.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało na braku bieżącej wymiany wyeksploatowanych lub uszkodzonych elementów infrastruktury, zakwalifikowanych do natychmiastowej wymiany, w tym:
- rozjazdów (podrozjazdnic drewnianych oraz części stalowych),
- podkładów drewnianych,
- betonowych konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej (słupów trakcyjnych),
- głowic fundamentowych konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej,
- odciągów konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej,
- metalowych konstrukcji wsporczych kolejowej sieci trakcyjnej.
Zarządca infrastruktury kolejowej naruszył następujące przepisy prawa:
- ustawa o transporcie kolejowym,
- przepisy wewnętrzne zarządcy:
- warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1,
- instrukcja o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów Id-4,
- instrukcja utrzymania sieci trakcyjnej Iet-2.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- poprawę stanu technicznego infrastruktury oraz podnoszenie poziomu jakości usług na rynku transportu kolejowego.