Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), jako centralny organ administracji rządowej będący krajową władzą bezpieczeństwa i krajowym regulatorem transportu kolejowego, przeprowadził kontrolę zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie nadzoru nad stanem technicznym i procesem utrzymania infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w przewozie towarów niebezpiecznych oraz towarów niebezpiecznych wysokiego ryzyka (TWR). Kontrolą objęto stan torów i rozjazdów w obrębie stacji Kutno.
W wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości polegające na:
- niewykonywaniu przez zarządcę niezbędnych robót torowych zaleconych do przeprowadzenia w protokołach z kontroli okresowej technicznej sprawności obiektu budowlanego,
- niewykonywaniu przez zarządcę niezbędnych robót w rozjazdach zaleconych do przeprowadzenia w protokołach z komisyjnego badania technicznego rozjazdów,
- niewłaściwym utrzymaniu torów i rozjazdów na stacji Kutno,
- niewyłączeniu z eksploatacji toru ze względu na jego znaczną degradację.
Wyszczególnione powyżej nieprawidłowości stanowią naruszenie następujących przepisów:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- przepisów wewnętrznych zarządcy:
- warunków technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1,
- instrukcji o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów Id-4,
- instrukcji diagnostyki nawierzchni kolejowej Id-8,
- procedury SMS-PW-01 - utrzymanie linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie weryfikacji i analizy ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach i w przypadku ich występowania natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK nakazał podjęcie działań, przewidzianych przez System Zarządzania Bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową,
- Prezes UTK wszczął postępowanie administracyjne w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Jednocześnie Prezes UTK, decyzją z 2 marca 2015 roku, nakazał zarządcy PKP PLK wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego w obrębie stacji kolejowej Kutno na torach, na które można przyjmować i z których można wyprawiać pociągi z towarami niebezpiecznymi oraz pociągi z towarami niebezpiecznymi wysokiego ryzyka (TWR) - decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Cel działania:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, w szczególności związanego z przewozem towarów niebezpiecznych oraz z towarami niebezpiecznymi wysokiego ryzyka (TWR).