Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, dotyczących utrzymania urządzeń detekcji stanów awaryjnych w taborze kolejowym (DSAT) na linii kolejowej nr 351 Poznań Główny – Szczecin Główny.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało na:
- braku wykazu pracowników upoważnionych do prowadzenia przeglądów okresowych i sezonowych urządzeń DSAT oraz pracowników upoważnionych do samodzielnego usuwania usterek i prowadzenia czynności konserwacyjnych w ramach przeglądu bieżącego urządzeń DSAT,
- przekroczeniu rocznego cyklu realizowania badań diagnostycznych urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego,
- przekroczeniu rocznego cyklu realizowania kontroli technicznej obiektu budowlanego urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego,
- przekroczeniu cyklu realizowania przeglądów okresowych urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego,
- występowaniu długotrwałych usterek komunikacji pomiędzy urządzeniami bazowymi, a terminalem obsługi urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego,
- braku osygnalizowania w zakresie urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego, zarówno dla pociągów jadących w kierunku parzystym jak i nieparzystym.
Naruszone przez zarządcę przepisy prawa:
- ustawa o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
- przepisy wewnętrzne zarządcy:
- wytyczne techniczno-eksploatacyjne urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych taboru Ie-3,
- instrukcja diagnostyki technicznej i kontroli okresowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-7 (E-14),
- instrukcja sygnalizacji Ie-1.
W wyniku przeprowadzonych działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań Prezesa UTK:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- eliminowanie zagrożeń, które mogą powodować wystąpienie negatywnych zdarzeń w infrastrukturze kolejowej,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym.