Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanej kontroli zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) oraz wszczętego i przeprowadzonego z urzędu postępowania administracyjnego, stwierdził naruszenie obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, poprzez niespełnienie warunków technicznych i organizacyjnych, zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego na przejazdach kolejowych zlokalizowanych w km 10,714 oraz w km 36,182 linii kolejowej nr 274 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało na:
- niewłaściwym zabezpieczeniu przejazdów kolejowych w urządzenia, tj. obsługą rogatek na przejazdach kolejowych z odległości, pomimo przekroczenia dopuszczalnego iloczynu ruchu dla tego rodzaju zabezpieczenia przejazdu, co wpływa na bezpieczeństwo ruchu w obrębie tych przejazdów.
Wyszczególnione powyżej nieprawidłowości stanowiły naruszenie przepisów:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- przepisów wewnętrznych zarządcy:
- warunków technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id – 1.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu i bezpieczeństwo użytkowników na przejazdach kolejowych, w terminie do 31 grudnia 2015 roku,
- Prezes UTK na podstawie art. 108 § 1 k.p.a. nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności,
- w przypadku niewykonania decyzji w wyznaczonym terminie, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych,
- zwiększenie świadomości zarządcy infrastruktury w zakresie prawidłowości procesu utrzymania infrastruktury przejazdowej,
- promowanie kultury bezpieczeństwo wśród przedsiębiorców kolejowych.