Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego wydał decyzję stwierdzającą naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, poprzez niespełnienie warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego i niepodjęcie działań likwidujących zagrożenie w obrębie stacji Zamość i Werbkowice oraz przejazdu kolejowego kat. A na linii kolejowej nr 72.
Naruszenie przepisów przez zarządcę PKP PLK polegało m.in. na:
- występowaniu znacznej liczby zużytych biologicznie i podlegających wymianie, podkładów drewnianych,
- niewłaściwej konserwacji złączek przytwierdzenia i połączeń, tj.: niedokręcone i luźne śruby stopowe, niedokręcone wkręty, brakujące i poluzowane śruby łubkowe, uszkodzone oraz brakujące pierścienie sprężyste,
- występowaniu przekroczonych dopuszczalnych parametrów szerokości toru i przechyłki,
- zanieczyszczeniu podsypki tłuczniowej,
- nadmiernych luzach w złączach szynowych rozjazdów, przekraczających wartości dopuszczalne,
- niewłaściwych umocowaniach latarni na zwrotnikach rozjazdów,
- niewłaściwej konserwacji złączek przytwierdzenia i połączeń, tj.: niedokręcone i luźne śruby w elementach metalowych rozjazdów, niedokręcone wkręty i śruby stopowe, brakujące i poluzowane śruby łubkowe,
- zużytych podrozjazdnicach w rozjazdach,
- uszkodzonych częściach metalowych rozjazdów tj. wyszczerbionych iglicach, nadmiernym zużyciu szyny łączącej, braku dolegania iglicy do opornicy w rozjeździe, spływy na główkach szyn w obu kierunkach,
- zanieczyszczonych kanałach zwrotnicowych rozjazdów,
- braku wymaganych informacji w metryce przejazdu,
- niekompletności oznakowania przejazdu kolejowego od strony drogi, brak znaków drogowych (słupków wskaźnikowych),
- niekompletności wygrodzenia przejazdu,
- braku prawidłowego odwodnienia przejazdu,
- nierównościach, spękaniach i ubytkach nawierzchni asfaltowej.
Zarządca infrastruktury kolejowej naruszył przepisy prawa:
- ustawę o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- przepisy wewnętrzne PKP PLK.
W wyniku przeprowadzonych działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury usunięcie stwierdzonych naruszeń w terminie do 1 czerwca 2015 roku,
- w przypadku niewykonania decyzji w wyznaczonym terminie Prezes UTK, na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym, nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działania:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług w transporcie kolejowym.