Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych oraz wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów bezpieczeństwa ruchu kolejowego na linii kolejowej nr 138 Oświęcim-Katowice.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury polegało m.in. na:
- eksploatowaniu toru kolejowego z przekroczoną wichrowatością, przechyłką i nierównościami pionowymi,
- eksploatowaniu toru kolejowego w bardzo złym stanie podsypki,
- nieprawidłowym sposobie zabezpieczenia pęknięcia szyny bez podparcia w miejscu jej pęknięcia i braku kompletu śrub łubkowych w eksploatowanym torze,
- nieprawidłowej naprawie szyn wstawkami krótszymi niż 6 metrów,
- braku właściwego odwodnienia.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy wewnętrzne zarządcy - „Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1 (D-1)”,
- przepisy wewnętrzne zarządcy - „Warunki techniczne utrzymania podtorza kolejowego” Id-3 (D-4)”.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 30 grudnia 2015 roku,
- Prezes UTK nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Cel działania:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług w transporcie kolejowym.