Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w wyniku dokonanych czynności kontrolnych, stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w czasie prowadzonych prac inwestycyjnych na infrastrukturze kolejowej linii nr 91 Kraków Główny Osobowy – Medyka, odcinek Bochnia – Biadoliny.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury polegało m.in. na:
- występowaniu licznych usterek urządzeń sterowania ruchem kolejowym, spowodowanych niewłaściwie prowadzonymi pracami budowlanymi np. uszkodzeniami przez podwykonawców infrastruktury kablowej,
- długim czasem potrzebnym na zlokalizowanie powstałych usterek oraz długim czasem ich usuwania, co bezpośrednio wpływało na bezpieczeństwo i punktualność prowadzenia ruchu kolejowego,
- niespełnianiu warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego w czasie prowadzonych prac inwestycyjnych, tj. stosowaniu w czasie prowadzonych prac, awaryjnych procedur sterowania ruchem kolejowym zamiast zasad ustalonych przez „Regulamin tymczasowy prowadzenia ruchu w czasie wykonywania robót”,
- przebywaniu na terenie infrastruktury PKP PLK, pracowników podwykonawców nieposiadających upoważnień uprawniających do wykonywania czynności na obszarze infrastruktury kolejowej,
- braku zapoznania pracowników przez podwykonawców z „Planem bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na budowie”.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
- przepisy wewnętrzne zarządcy - System Zarządzania Bezpieczeństwem,
- przepisy wewnętrzne zarządcy – Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1(D-1).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę infrastruktury odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością.
Cel działania:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa pracowników podczas prowadzonych prac modernizacyjnych infrastruktury,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.