Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów w zakresie pracy Komisji Egzaminacyjnych działających w PKP PLK S.A. Zakładzie Linii Kolejowych w Wałbrzychu.
Naruszenie przepisów polegało m.in. na:
- przeprowadzeniu egzaminu kwalifikacyjnego i egzaminu weryfikacyjnego, których zakres w części praktycznej był niezgodny z zakresem określonym w rozporządzeniu,
- braku dat na złożonych wnioskach o przeprowadzenie egzaminu na Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej oraz braku dat przyjęcia wniosku (brak identyfikowalności dokumentów),
- braku potwierdzenia powiadomienia pracownika, co najmniej na 7 dni przed terminem egzaminu, o dopuszczeniu do egzaminu,
- przeprowadzeniu przez Komisję Egzaminacyjną egzaminu praktycznego przed wyznaczonym terminem egzaminu kwalifikacyjnego i weryfikacyjnego,
- braku powiadomienia dyrektora właściwego oddziału terenowego Urzędu Transportu Kolejowego o terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu,
- niesporządzaniu protokołu z egzaminu praktycznego.
Naruszone przez zarządcę przepisy:
- ustawa o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał przedsiębiorcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał przedsiębiorcy natychmiastowe zweryfikowanie ważności wszystkich dotychczas przeprowadzonych egzaminów, w celu zapewnienia posiadania przez pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, odpowiednich i wymaganych prawem kwalifikacji.
Cel działań:
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z zatrudnianiem pracowników mogących nie spełniać wymagań kwalifikacyjnych,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.