Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w wyniku dokonanych czynności kontrolnych, stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów bezpieczeństwa transportu kolejowego dotyczących utrzymania urządzeń detekcji stanów awaryjnych w taborze kolejowym (DSAT) na linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód – Skandawa.
Naruszenie przepisów przez PKP PLK polegało na:
- przekroczeniu rocznego cyklu realizowania badań diagnostycznych i kontroli urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego,
- wykonywaniu przeglądów w cyklach niezgodnych z Dokumentacją Techniczno-Ruchową urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego,
- braku osygnalizowania wskaźnikami urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego.
Naruszone przez PKP PLK przepisy prawa:
- ustawa o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
- przepisy wewnętrzne zarządcy:
- wytyczne techniczno-eksploatacyjne urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych taboru Ie-3,
- instrukcja sygnalizacji Ie-1.
W wyniku przeprowadzonych działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- ciągłe podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- poprawa stanu technicznego eksploatowanej przez zarządcę infrastruktury kolejowej,
- zwiększenie poziomu i jakości utrzymania infrastruktury związanej z bezpieczeństwem ruchu kolejowego.