Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości w zakresie utrzymania przez PKP PLK urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego na linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód – Skandawa

04.02.2015

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w wyniku dokonanych czynności kontrolnych, stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów bezpieczeństwa transportu kolejowego dotyczących utrzymania urządzeń detekcji stanów awaryjnych w taborze kolejowym (DSAT) na linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód – Skandawa.

Naruszenie przepisów przez PKP PLK polegało na:

  • przekroczeniu rocznego cyklu realizowania badań diagnostycznych i kontroli urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego,
  • wykonywaniu przeglądów w cyklach niezgodnych z Dokumentacją Techniczno-Ruchową urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego,
  • braku osygnalizowania wskaźnikami urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego.

Naruszone przez PKP PLK przepisy prawa:

  • ustawa o transporcie kolejowym,
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
  • przepisy wewnętrzne zarządcy:
  • wytyczne techniczno-eksploatacyjne urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych taboru Ie-3,
  • instrukcja sygnalizacji Ie-1.

W wyniku przeprowadzonych działań:

  • Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
  • Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.

Cel działań:

  • ciągłe podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • poprawa stanu technicznego eksploatowanej przez zarządcę infrastruktury kolejowej,
  • zwiększenie poziomu i jakości utrzymania infrastruktury związanej z bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
do góry