Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w związku z przeprowadzonymi czynnościami kontrolnymi, stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego w czasie wykonania robót inwestycyjnych na linii nr 1 Warszawa Centralna – Katowice (odcinek Warszawa Zachodnia – posterunek odgałęźny Miedniewice).
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury kolejowej podczas prowadzonych prac polegało na:
- braku nadzoru nad wykonawcami i podwykonawcami w zakresie:
- wyznaczenia koordynatora robót w przypadku wykonywania robót przez różnych wykonawców i podwykonawców,
- wyposażenia pracowników pełniących obowiązki dróżników przejazdowych na przejazdach kat. „F” w regulaminy obsługi przejazdów, wyciągi z rozkładu jazdy pociągów oraz środki łączności telefonicznej z dyżurnymi ruchu sąsiednich stacji,
- opracowania projektu organizacji ruchu w obrębie czynnych przejazdów kolejowych na czas prowadzonych robót i nieuzyskania zgody na zamknięcie drogi publicznej,
- wyposażenia pracowników w stosowne przybory sygnałowe,
- zatrudniania pracowników nieposiadających autoryzacji,
- wykonywania robót pojazdami kolejowymi nieposiadającymi świadectw sprawności technicznej oraz utrzymywanych niezgodnie z dokumentacją systemu utrzymania (DSU),
- zatrudniania pracowników nieprzeszkolonych z zakresu BHP,
- przestrzegania procedur dotyczących awarii kablowych;
- zatrudniania przy robotach modernizacji linii podwykonawców nieposiadających zgody PKP PLK wymaganej warunkami kontraktu,
- wyznaczenia w regulaminach tymczasowych prowadzenia ruchu pociągów, opracowanych dla potrzeb wykonania robót modernizacji linii, podwykonawców niefigurujących w wykazie podwykonawców,
- nieujęcia w „Planie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na budowie” wszystkich zagrożeń jakie mogą wystąpić podczas wykonywania robót,
- nieopracowania projektu organizacji ruchu w obrębie czynnych przejazdów kolejowych na czas prowadzonych robót,
- nienaniesienia w regulaminach technicznych stacji, poprawek o zabudowie tymczasowych przejazdów kat. „F” wybudowanych dla potrzeb wykonawcy robót.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy wewnętrzne zarządcy PKP PLK.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Celem działania jest zwiększenie:
- poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- poziomu bezpieczeństwa pracowników wykonujących czynności w czynnych torach kolejowych,
- nadzoru zarządcy nad wykonawcami i podwykonawcami prowadzącymi prace inwestycyjne.