Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 36 Ostrołęka-Śniadowo.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury polegało:
- na niewykonaniu zaleceń zawartych w protokole diagnosty sporządzonym w maju 2014 r. zalecającym usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości tj.:
- ponadnormatywnego zwężenia szerokości torów w obrębach przejazdów kolejowych w km 3,607 do 3,611, 7,215 do 7,219 i 8,270 do km 8,277;
- uszkodzonych, spróchniałych podkładów drewnianych na odcinku toru od km 0,811 do km 18,828;
- pękniętych lub uszkodzonych podkładów strunobetonowych na odcinku toru od km 18,828 do km 28,000;
- nieprawidłowości w przytwierdzeniu szyn do podkładów.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy wewnętrzne zarządcy (Id-1) warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działania:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym.