Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK), przepisów w zakresie przestrzegania bezpieczeństwa ruchu kolejowego na stacji Opole Główne.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury polegało m.in. na:
- braku tarczy ostrzegawczej przed semaforem „S”,
- braku w planach schematycznych dołączonych do regulaminu technicznego stacji Opole Główne Towarowa, na nastawni dysponującej „OT”, zmian wynikających z remontu semaforów, tj. wymiany sygnalizatorów trzykomorowych na sygnalizatory czterokomorowe,
- braku w wyciągu z regulaminu technicznego stacji Opole Główne, na nastawni wykonawczej „OT-6”, planów schematycznych i tablicy zależności.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 roku w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
- przepisy wewnętrzne PKP PLK:
- Instrukcja Ie-1 o sygnalizacji,
- Instrukcja Ir-3 o sporządzaniu regulaminów technicznych.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym.