Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), prowadzi na terenie całego kraju działania kontrolne w zakresie przygotowania przewoźników i zarządców infrastruktury do realizacji przewozów w okresie zimowym. Jednym z elementów działań jest weryfikacja stanu technicznego taboru kolejowego, w tym zarówno pod względem zapewnienia bezpieczeństwa, ale również komfortu podróżowania, w tym zapewnienia odpowiedniej temperatury w pojazdach. W wyniku zeszłotygodniowych działań, Prezes UTK wyłączył lub ograniczył eksploatację pojazdów kolejowych przewoźników PKP Intercity S.A. oraz Koleje Wielkopolskie sp. z o.o.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych.
Przeprowadzono:
- kontrole taboru przewoźników kolejowych w zakresie bezpieczeństwa i jakości usług,
- wszczęte z urzędu, postępowania administracyjne.
Naruszenie przepisów przez przewoźników kolejowych polegało na:
- utrzymywaniu pojazdów niezgodnie z wymaganiami zawartymi w dokumentacji systemu utrzymania.
Termin usunięcia naruszeń:
- Decyzje Prezesa UTK podlegały natychmiastowej wykonalności. W przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5 000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działań:
- zapewnienie komfortu podróżowania pasażerów transportem kolejowym,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa pasażerskich przewozów kolejowych,
- zwiększenie jakości usług przewozów kolejowych.
Inne działania powiązane:
- wymienione powyżej działania są kontynuacją akcji związanej z przygotowaniem przedsiębiorców do prowadzenia działalności w okresie zimowym, do tej pory m.in. Prezes UTK wyłączył z eksploatacji pojazdy kolejowe (wagony) przewoźnika PKP Intercity S.A. oraz stwierdził nieprawidłowości w zakresie utrzymania taboru kolejowego zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., niezbędnego do utrzymania infrastruktury podczas trudnych warunków atmosferycznych.