Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) stwierdził szereg naruszeń przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie stanu technicznego, procesu utrzymania i klasyfikacji skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi w obrębie linii kolejowej 202 Gdańsk Gł. – Stargard Szczeciński w km 46,932 na szlaku Wejherowo – Gościcino Wejherowskie oraz w km 41,067 na szlaku Reda – Wejherowo na obszarze działania Sekcji Eksploatacji w Redzie (Zakład Linii Kolejowych w Gdyni).
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało na:
- nieprawidłowym ustawieniu barierek wymuszających zmianę kierunku przez pieszych z obu stron skrzyżowania linii kolejowej z drogą publiczną,
- braku zapewnienia wymaganej widoczności dla skrzyżowania linii kolejowej z drogą publiczną,
- niespełnieniu wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej,
- niezapewnieniu utrzymania nawierzchni kolejowej w granicach norm standardów konstrukcyjnych i dopuszczalnych odchyłek,
- niewykonywaniu obchodów torów zgodnie z wymaganą częstotliwością.
Naruszone przez zarządcę przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. Jednocześnie wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami publicznymi,
- podnoszenie jakości i bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Czytaj więcej o podjętych działaniach na wybranych liniach kolejowych:
- nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała Główna