Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach realizowanych czynności nadzorczych stwierdził szereg naruszeń przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w zakresie stanu infrastruktury kolejowej i jej utrzymania, bezpieczeństwa ruchu kolejowego w czasie prowadzonych prac inwestycyjnych oraz procesu utrzymania i klasyfikacji skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi.
Czynności nadzorcze prowadzone były przez Prezesa UTK na liniach kolejowych: nr 271 Wrocław Główny –Poznań Główny, nr 273 Wrocław Główny –Szczecin Główny, nr 281 Oleśnica –Chojnice oraz nr 355 Ostrów Wlkp. - Grabowno Wielkie.
Stwierdzone przez Prezesa UTK nieprawidłowości dotyczyły m.in.:
- eksploatowania torów przy uszkodzonych podkładach, zanieczyszczonej podsypce i brakach bądź uszkodzeniu złączek torowych,
- eksploatowania torów przy istniejących nierównościach (w położeniu poziomym i pionowym o wartości do ok. 40-50 mm polegających na lokalnych deformacjach toru przy braku dostatecznej ilości podsypki),
- eksploatowania torów z niesprawnymi (uszkodzonymi) urządzeniami odwadniającymi,
- eksploatowania torów z uszkodzonymi szynami (brak ciągłości i zły stan techniczny szyn),
- eksploatowania rozjazdów z uszkodzeniami krzyżownic i półzwrotnic,
- braku analizowania, począwszy od 2003 roku, natężenia ruchu na przejazdach kolejowych, a tym samym braku weryfikacji kategorii przejazdów kolejowych (brak informacji w metrykach przejazdów kolejowych),
- braku warunków widoczności na przejazdach kolejowych kategorii D.
Powyższe nieprawidłowości naruszały postanowienia ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie oraz przepisów wewnętrznych zarządcy: „Instrukcji diagnostyki nawierzchni kolejowej”, „Warunków technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych”, „Warunków technicznych utrzymania podtorza kolejowego” i „Instrukcji o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów”.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie nieprawidłowości. Jednocześnie wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności.
Konsekwentne działania nadzorcze Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego mają na celu ciągłe podnoszenie standardów bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce.