Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach realizowanych czynności nadzorczych, stwierdził szereg naruszeń przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Zakład Linii Kolejowych w Zielonej Górze w zakresie stanu technicznego infrastruktury kolejowej oraz procesu jej utrzymania. Realizowane przez Prezesa UTK czynności nadzorcze prowadzone były m.in. na linii nr 370 Zielona Góra - Żary na odcinku od stacji Zielona Góra do stacji Nowogród Osiedle oraz na linii 273 - stacjach Czerwieńsk i Nowa Sól.
Nieprawidłowości dotyczyły m.in.:
· eksploatowania przez zarządcę torów przy uszkodzonych, luźnych lub brakach złączek torowych oraz rozwarstwieniu materiału powierzchni główki szyny;
· eksploatowania podkładów drewnianych o dużym stopniu degradacji;
· eksploatowania rozjazdów kolejowych w złym stanie technicznym;
· eksploatowania przejazdów kolejowych z uszkodzonymi prefabrykowanymi płytami żelbetonowymi zabudowanymi w nawierzchni drogowej;
· niezawiadamiania właściwych organów, w określonych przepisami terminach, o zaistniałych incydentach kolejowych;
· niewłaściwego sposobu rejestracji przypadków wyłączenia taboru kolejowego.
Powyższe nieprawidłowości naruszają postanowienia ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie, rozporządzenia Ministra Transportu z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych oraz przepisów wewnętrznych zarządcy PKP PLK S.A. zatwierdzonych przez Prezesa UTK.
Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie nieprawidłowości oraz podjęcie odpowiednich działań zgodnie z posiadanym Systemem Zarzadzania Bezpieczeństwem.