Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach czynności nadzorczych przeprowadził w dniach 24 czerwca - 7 lipca br. kontrolę stacji Libiąż na linii kolejowej nr 93. Kontrolą objęto bezpieczeństwo ruchu kolejowego i bezpieczeństwo eksploatacji kolei, ze szczególnym uwzględnieniem nadzoru zarządcy infrastruktury nad stanem oraz utrzymaniem infrastruktury. Dodatkowo skontrolowano stan techniczny i utrzymanie przejazdów kolejowych kategorii A w obrębie tej stacji.
Przeprowadzona przez Prezesa UTK kontrola, wykazała szereg nieprawidłowości, w tym m.in.:
- duży stopień degradacji podkładów kolejowych oraz podkładów z przekroczoną trwałością graniczną,
- zły stan przytwierdzeń szyn do podkładów (np. braki lub poluzowane wkręty i śruby stopowe),
- niewłaściwe utrzymanie podtorza (niedostatecznie wytrzymałe i trwałe oraz niestanowiące statecznej i jednorodnej podstawy dla nawierzchni kolejowej),
- braki w rozjazdach (np. śrub, podkładek, wkrętów),
- zużyte złączki szynowe, ubytki w główkach szyny na stykach, zanieczyszczone żłobki,
- zły stan techniczny oraz nieprawidłowo przytwierdzone płyty żelbetowe na przejeździe oraz brak jego odwodnienia.
W wyniku kontroli Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nakazał zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości.