Z inicjatywy Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, 12 marca br. zostało zorganizowane spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele jednostek upoważnionych do przeprowadzania badań koniecznych w celu uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu.
Spotkanie miało charakter dydaktyczno-szkoleniowy. Omawiane były także zagadnienia związane z problemami o charakterze praktycznym, dostrzegane przez Urząd Transportu Kolejowego. Głównymi celami spotkania było:
- przedstawienie wymagań prawnych i roli Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w procesie uzyskania zgody na prowadzenie działalności gospodarczej, polegającej na wykonywaniu badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, stwierdzaniu zgodności z typem, wydawaniu certyfikatów zgodności typu oraz wydawaniu certyfikatów zgodności z typem – na podstawie ustawy o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 r.,
- przedstawienie aktualnej sytuacji formalno-prawnej, związanej z procesem uzyskiwania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu,
- przedstawienie najczęściej pojawiających się błędów i nieścisłości w opiniach jednostek upoważnionych.
Podczas spotkania zostały przedstawione prezentacje dotyczące następujących obszarów:
- Proces uzyskania zgody Prezesa UTK na prowadzenie działalności gospodarczej jednostki organizacyjnej uprawnionej do wykonywania badań oraz stwierdzania zgodności z typem
- Rola jednostek upoważnionych w świetle zmian ustawy o transporcie kolejowym
- Opinie jednostek upoważnionych w praktyce postępowań
Odbyła się również otwarta debata, podczas której zasygnalizowane zostały istotne kwestie, związane m.in. z:
- trybem postępowania po wejściu przepisów „nowego rozporządzenia” w przypadku projektów na zaawansowanym etapie realizacji,
- podejściem Prezesa UTK do ograniczenia zakresu badań koniecznych w przypadku pojazdów eksploatowanych na bocznicach kolejowych,
- uzyskaniem świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, czy też zezwolenia do eksploatacji typu w powiązaniu z siecią interoperacyjną i siecią nieinteroperacyjną,
- cross-acceptance i uzyskaniem certyfikatu akredytacji,
- warunkami oraz trybem wydawania certyfikatów zgodności typu i certyfikatów zgodności z typem.
Poruszane zagadnienia niewątpliwie były ważne, o czym świadczy bardzo duże zainteresowane przedstawicieli tego środowiska. Wskazywane problemy zostały przyjęte ze zrozumieniem, co daje dużą szansę na ich wyeliminowanie.