W dniu 20 maja 2013 roku, w związku z zagrożeniem bezpieczeństwa podróżnych, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podjął decyzję o wyłączeniu z eksploatacji elektrycznego zespołu trakcyjnego Kolei Mazowieckich - KM Sp. z o.o. oraz dwóch wagonów przewoźnika PKP Intercity S.A. To kolejne wyłączenia pojazdów kolejowych w ostatnim czasie. Między innymi podczas podobnych działań w okresie Świąt Wielkiej Nocy, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzje o natychmiastowym wyłączeniu z eksploatacji dziewięciu wagonów pasażerskich (czytaj więcej).W związku z licznymi nieprawidłowościami w zakresie prawidłowego utrzymania pojazdów przez przewoźników kolejowych i zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa podróżnym, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podjął decyzję o konieczności przeprowadzenia u przewoźników kontroli wybranych procedur Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Obecnie działania kontrolne realizowane są w spółce Koleje Mazowieckie - KM, a docelowo obejmą wszystkich największych przewoźników pasażerskich w Polsce.
Jednocześnie w dniu 23 kwietnia br. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie stosowania przez przewoźnika Koleje Mazowieckie - KM Sp. z o.o. bezprawnej praktyki naruszającej zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym, polegającej na niezapewnieniu odpowiednich warunków bezpieczeństwa. Powodem wszczęcia postępowania było eksploatowanie pojazdów kolejowych z niesprawnym układem zamykania drzwi bocznych, co zagrażało bezpieczeństwu podróżnych (czytaj więcej).