Nawigacja

Aktualności

Edukując dzieci dziś, tworzymy bezpieczniejsze jutro – o fenomenie Kampanii Kolejowe ABC II

19.10.2023

Kampania Kolejowe ABC II realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego stanowi przykład dobrych praktyk w dziedzinie edukacji z zakresu bezpieczeństwa. Dzięki wartościowym treściom przekazywanym w przystępny sposób grono odbiorców projektu cały czas rośnie. Nosorożec Rogatek, bohater Kampanii Kolejowe ABC II, od lat cieszy się niesłabnącą popularnością wśród dzieci i ich rodziców. Na czym polega fenomen kampanii edukacyjnej Urzędu Transportu Kolejowego?

Podstawowym założeniem Kampanii Kolejowe ABC II jest edukacja z zakresu bezpieczeństwa na terenach kolejowych, przed przejazdami kolejowo-drogowymi, na stacjach i w pociągach. Wykorzystanie zróżnicowanych form interakcji z odbiorcami pokazuje, że uczyć można na wiele sposobów. W ramach projektu Urząd prowadzi zajęcia w szkołach i przedszkolach, organizuje bezpośrednie spotkania edukacyjne i prowadzi szeroko zakrojoną komunikację w mediach i w internecie.

„Edukując dzieci dziś, tworzymy również bezpieczniejsze jutro. Wszystkie działania realizowane w ramach naszej kampanii okazały się niezwykle atrakcyjne, co wynika bezpośrednio z ich formy i wartościowego przekazu. To właśnie w tym tkwi fenomen Kampanii Kolejowe ABC II. Dzieci śledzą przygody nosorożca Rogatka i jego przyjaciół, a to pomaga zakorzenić bezpieczne nawyki” – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Edukatorzy Kampanii Kolejowe ABC II w roku szkolnym 2022/2023 odwiedzili blisko 200 placówek (w tym szkół podstawowych i przedszkoli), w których za pomocą multimedialnych i interaktywnych narzędzi przekazywali dzieciom wiedzę dotyczącą zasad bezpieczeństwa w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, torów, stacji czy dworców kolejowych. Forma nauki, którą Urząd Transportu Kolejowego oferuje najmłodszym, jest skuteczna dzięki połączeniu edukacji i zabawy.

Siłą projektu jest rozpoznawalna i lubiana przez dzieci postać nosorożca Rogatka. Ma on swoich wiernych fanów w niemalże każdej grupie wiekowej i konsekwentnie podbija serca internautów. Przyczynia się do tego obecność Kampanii Kolejowe ABC II w mediach społecznościowych, w tym na Tiktoku, gdzie regularnie publikowane są filmiki z przesłaniem edukacyjnym wpisujące się w aktualne trendy.

Spoty z nosorożcem Rogatkiem, który przypomina dzieciom i dorosłym o zasadach bezpieczeństwa na kolei, emitowane są w telewizji, kinach, na terenach kolejowych oraz w pociągach. Na kanale Youtube ukazały się również w wersjach interaktywnych, w których odbiorca – dzięki swoim decyzjom – może pomóc bohaterom wybrać właściwą drogę. Kampania Kolejowe ABC II funkcjonuje także w przestrzeni miejskiej – na przystankach i głównych ulicach miast można zobaczyć billboardy i citylighty z edukacyjnym przesłaniem. Dodatkowo na terenie całej Polski podróżują mobilni ambasadorzy kampanii – lokomotywa PKP Intercity w barwach Kampanii Kolejowe ABC II i hasłem „Bezpieczeństwo – ważna sprawa, na kolei to podstawa”, skład Kolei Małopolskich oraz dwa składy PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Stanowi to nie lada atrakcję dla fanów, którzy każdego dnia wypatrują pociągów, dzielą się ich zdjęciami i nagraniami w mediach społecznościowych.

Istotną częścią działań są również rodzinne pikniki edukacyjne, które przez całe wakacje stwarzały idealne środowisko do nauki na świeżym powietrzu. Wydarzenia skierowane były nie tylko do najmłodszych – organizatorzy wierzą, że na naukę zasad bezpieczeństwa nigdy nie jest za późno, dlatego z atrakcyjnej formy spotkań mogli czerpać również dorośli. Potwierdzeniem jest duża frekwencja na każdym wydarzeniu plenerowym organizowanym przez Urząd Transportu Kolejowego. W piknikach wzięło udział łącznie ponad 34 tys. osób.

Ogromne wrażenie na uczestnikach wydarzeń plenerowych zrobiły wideomappingi 3D, stanowiące połączenie najnowszej technologii i storytellingu. Takie zapierające dech w piersiach widowiska były wyjątkowymi atrakcjami podczas Zimowego Pikniku Rodzinnego we Wrocławiu oraz Letniego Pikniku w Lublinie. W każdy wideomapping wplecione zostały prace, które zwyciężyły w konkursach ogólnopolskich organizowanych podczas roku szkolnego 2022/2023.

Więcej informacji odnaleźć można na stronie www.kolejoweabc.pl oraz na profilach Kampanii Kolejowe ABC II na Facebooku, Instagramie i TikToku.

www: kolejoweabc.pl
Facebook: @kampania.kolejowe.abc
Instagram: @kolejowe_abc
TikTok: @kolejowe.abc
YT: @UTKKolejoweABC

„Kampania Kolejowe ABC II” realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego to druga edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej, propagującej zasady bezpieczeństwa oraz wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym zachowaniem się podczas korzystania z transportu kolejowego. Kampania jest dofinansowana z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis: Fundusze Europejskie Infrastruktura i Środowisko, obok biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita, Polska Logotyp, obok Logotyp UTK z napisem Urząd Transportu Kolejowego obok  z lewej strony napis Unia Europejska Fundusz Spójności po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej"

do góry