Nawigacja

Aktualności

Przedstawiciele Kancelarii Prezydenta RP z wizytą w CEMM

29.05.2023

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego gościł w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów Sekretarza Stanu Kancelarii Prezydenta RP oraz Dyrektora Generalnego z Kancelarii Prezydenta RP. Spotkanie było okazją do zapoznania się z nowymi zasadami egzaminowania maszynistów, a także z funkcjonowaniem nowoczesnego ośrodka, jakim jest CEMM.

Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM) utworzone przez Urząd Transportu Kolejowego przy wsparciu funduszy europejskich, odwiedził Andrzej Dera, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP oraz Barbara Brodowska-Mączka, Dyrektor Generalny Kancelarii Prezydenta RP. Andrzej Dera przyznał, że to nie pierwsze jego doświadczenie za nastawnikiem.

Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra omówił kompleksowe zmiany wprowadzone w obszarze egzaminowania i monitorowania maszynistów w Polsce, których najważniejszym elementem było wybudowanie CEMM. To jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. Ośrodek mieści 3 symulatory, komfortowe sale egzaminacyjne oraz zaplecze socjalne, które od początku 2023 r. służą do przeprowadzania państwowych egzaminów dla kandydatów na maszynistów. Wszystko zostało zaprojektowane i wykonane ściśle na potrzeby CEMM. W ramach systemu prowadzony jest także rejestr maszynistów i kandydatów na maszynistów. Oba te zadania znalazły się w kompetencjach Prezesa UTK, a budowa CEMM była najważniejszym etapem przygotowującym Prezesa UTK do ich realizacji. Kompleksowe zmiany wprowadzone w systemie egzaminowania maszynistów w Polsce, w tym zapewnienie bezstronności, wiarygodności i miarodajności egzaminów dla jednej z najważniejszych grup zawodowych na kolei, wpłynie na poprawę bezpieczeństwa transportu kolejowego.

W trakcie spotkania Prezes UTK omówił pierwsze egzaminy na licencję maszynisty, które zostały już przeprowadzone w CEMM zgodnie z nowymi zasadami. Niebawem rozpoczną się egzaminy na świadectwo maszynisty przeprowadzane z wykorzystaniem innowacyjnych symulatorów. Goście mieli okazję zapoznać się z ich funkcjonowaniem. Zwizualizowano w nich kabiny maszynisty w tzw. elektrycznym zespole trakcyjnym, w lokomotywie oraz w lokomotywie manewrowej z polem widzenia 360°. Symulatorami można pokonać wirtualne trasy o długości ok. 7 090 km, będącymi odwzorowaniem rzeczywistych tras na polskiej sieci kolejowej. Ma to pozwolić każdemu egzaminowemu na wybranie trasy, którą poznał podczas szkoleń. Warto dodać, że Polska stała się tym samym drugim w Unii Europejskiej krajem, w którym do egzaminowania kandydatów na maszynistów wykorzystuje się symulatory.

Gruntowne zmiany systemu egzaminowania kandydatów na maszynistów obowiązują od 1 stycznia 2023 r. Kursy na licencję i świadectwo maszynisty rozpoczęte po tej dacie zakończą się państwowymi egzaminami prowadzonymi przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów” dofinansowany jest z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 

do góry