Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Rola dowodu bezpieczeństwa w procesie weryfikacji WE

01.03.2023

Dowód bezpieczeństwa to opis działań organizacyjnych jakie podjęto, aby zapewnić jakość i bezpieczeństwo podsystemu „Sterowanie – urządzenia przytorowe” w całym cyklu życia oraz opis sposobu spełnienia wymagań i zapewnienie bezpieczeństwa technicznego. Dowód bezpieczeństwa musi być oceniany przez jednostkę wyznaczoną w procesie weryfikacji WE.

Dowód bezpieczeństwa określonej aplikacji jest dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań norm zharmonizowanych dotyczących specyfikowania i wykazywania niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa (RAMS).

Dotyczy to w szczególności podsystemów sterowanie – urządzenia przytorowe obejmujących urządzenia sterowania ruchem kolejowym, dla których spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei potwierdzono w oparciu o właściwe krajowe specyfikacje techniczne i dokumenty normalizacyjne.

Jednocześnie dla użytkownika podsystemu jest kluczowym dokumentem, w którym wykonawca inwestycji zapewnia go o realizacji wymagań bezpieczeństwa zarówno przy projektowaniu, integracji, zabudowie, uruchamianiu czy testach całości inwestycji, ale również podczas projektowania, produkcji, integracji, walidacji i akceptacji poszczególnych urządzeń i systemów wchodzących w jej skład.

Dokument ten może (i powinien) zawierać również szereg istotnych informacji dotyczących eksploatacji, utrzymania, ale i likwidacji podsystemu, którego dotyczy, w tym otwartych warunków zastosowania związanych z bezpieczeństwem.

Dowód bezpieczeństwa określonej aplikacji jest dokumentem, który musi podlegać ocenie przez jednostkę wyznaczoną w procesie weryfikacji oraz, jako dokument potwierdzający zgodność podsystemu z systemem, do którego jest włączany, stwierdzoną w oparciu o odpowiednie przepisy krajowe, stanowi obligatoryjny załącznik do wniosku o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.

Więcej informacji na temat dowodu bezpieczeństwa znajdą Państwo w zakładce: wymagania krajowe.

Odwołania prawne:

Art. 25cba, art. 25d ust. 1, art. 25e ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 1984)

Lista Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 23 grudnia 2021 r. w sprawie właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei

Norma PN-EN 50126-1:2018-02 „Zastosowania kolejowe – Specyfikowanie i wykazywanie niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa (RAMS) – Część 1: Proces ogólny RAMS”;

Norma PN-EN 50126-2:2018-02 „Zastosowania kolejowe – Specyfikowanie i wykazywanie niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa (RAMS) – Część 2: Sposoby podejścia do bezpieczeństwa”;

Norma PN-EN 50128:2011/AC:2014-04 „Zastosowania kolejowe –- Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem – Oprogramowanie kolejowych systemów sterowania i zabezpieczenia”;

Norma PN-EN 50129:2019-01 „Zastosowania kolejowe – Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem – Elektroniczne systemy sterowania ruchem związane z bezpieczeństwem”;

Norma PN-EN 50159:2011 „Zastosowania kolejowe – Systemy łączności, sterowania ruchem i przetwarzania danych – Łączność bezpieczna w systemach transmisyjnych”.

do góry