Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Prezes UTK na targach InnoTrans 2022

26.09.2022

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego dr inż. Ignacy Góra uczestniczył w trzynastej edycji międzynarodowych targów przemysłu kolejowego InnoTrans. Wizyta w Berlinie była okazją do zapoznania się z innowacjami na rynku kolejowym, a także do rozmów o wyzwaniach czekających branżę kolejową. W trakcie targów Prezes UTK spotkał się m.in. z Mathiasem Ruette, Europejskim Koordynatorem ds. Wdrażania ERTMS.

O wyzwaniach we wdrażaniu ERTMS w Polsce

Prezes UTK spotkał się z Mathiasem Ruette, Europejskim Koordynatorem ds. Wdrażania ERTMS. Tematem rozmowy z Agencją Kolejową Unii Europejskiej, były wyzwania związane z wdrażaniem systemu w Polsce. Prezes UTK zwrócił uwagę, że bez zapewnienia dostępności odpowiedniego finansowania ze strony Unii Europejskiej dla inwestycji w doposażenie taboru w ERTMS lub zakup nowych pojazdów już w ten system wyposażonych niemożliwe będzie pełne wykorzystanie potencjału systemu. Obecna dysproporcja między wysokim finansowaniem inwestycji w przytorową część systemu a niewielkim wsparciem dla zabudowy systemu na pojazdach musi zostać zmniejszona. Prezes UTK podkreślił, że wdrożenie ERTMS w Polsce to nie tylko kwestia interoperacyjności, lecz również bezpieczeństwa.

Przedstawiciele UTK spotkali się również z Eisenbahn-Bundesamt, niemieckim odpowiednikiem UTK. Rozmowy dotyczyły koordynacji wdrażania ERTMS na granicy polsko-niemieckiej. W spotkaniu wzięli również udział przedstawiciele zarządców infrastruktury.

Sprzęg cyfrowy przyszłości

Wizyta na targach InnoTrans stanowiła także znakomitą okazję do zapoznania się z innowacjami proponowanymi w systemie kolejowym. Jedną z najważniejszych jest wprowadzenie cyfrowego sprzęgu automatycznego (DAC, Digital Automatic Coupling) do wagonów towarowych. Sprzęg ten docelowo ma zapewnić w pełni automatyczne łączenie i rozłączanie składów towarowych, a także umożliwić przesyłanie danych między pojazdami w składzie pociągu. Wdrożenie DAC w transporcie towarowym jest jednym z długofalowych celów polityki transportowej Unii Europejskiej. Prace rozwojowe dotyczące technologii DAC są elementem programu Europe’s Rail, dofinansowanego przez Komisję Europejską.

Na targach można było zobaczyć pociąg testowy zestawiony z wagonów towarowych różnych typów. Wagony były wyposażone w cyfrowy sprzęg automatyczny pochodzący od różnych producentów. Pociąg ten odbył już serię przejazdów testowych po Unii Europejskiej. W lipcu 2022 r. odwiedził również Polskę. Ponadto kilka nowych wagonów towarowych prezentowanych na targach było wyposażonych w ten rodzaj sprzęgu, a kolejne były dostosowane do jego łatwej zabudowy.

Po pierwsze ekologia…

W trakcie tegorocznej edycji targów dużą wagę przywiązano do ekologii, czego wyrazem była prezentacja pojazdów z rozwiązaniami ograniczającymi szkodliwe emisje spalin. W ten trend wpisali się również polscy producenci taboru. Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz zaprezentowały lokomotywę wodorową, zaś hybrydowy zespół trakcyjny z superkondensatorem pozwalającym na ograniczenie zużycia energii przedstawił NEWAG.

Producent z Nowego Sącza zaprezentował też lokomotywę Dragon 2, dostosowaną do poruszania się po infrastrukturze kolejowej Polski, Czech i Słowacji. Dzięki braku konieczności wymiany lokomotyw na granicy pojazd ten powinien przyczynić się do usprawnienia przewozów między tymi krajami, podnosząc pozycję konkurencyjną kolei.

... i intermodal

Istotnym kierunkiem rozwoju kolejowych przewozów towarowych jest transport intermodalny. Na targach można było zobaczyć kilka propozycji wagonów dostosowanych do tego rodzaju przewozów – zarówno do przewozu wyłącznie kontenerów, jak i kontenerów oraz naczep samochodowych. Ciekawym przedstawionym rozwiązaniem była technologia załadunku naczep samochodowych na wagony z wykorzystaniem specjalnej ramy. Umożliwia ona szybki i sprawny załadunek wszystkich naczep – również i tych, które w przeciwnym razie nie mogły być transportowane koleją.

Na targach prezentowany był też koncepcyjny wagon dla towarowych przewozów intermodalnych. Wagon jest dostosowany do prędkości 140 km/h i zaprojektowany został z uwzględnieniem najnowszych technologii poprawiających jego efektywność ekonomiczną i ograniczających ślad środowiskowy. Lekka, dwuosiowa aerodynamiczna konstrukcja zapewnia zmniejszenie oporów ruchu, zastosowanie hamulców tarczowych ogranicza emitowany podczas jazdy hałas, a docelowe zastosowanie automatycznego sprzęgu cyfrowego w najwyższym wariancie (tzw. typ 5) ma umożliwić zdalne automatyczne sprzęganie i rozsprzęganie pociągu. Wagon dodatkowo jest wyposażony w moduł zdalnego monitorowania jego stanu.

Targi InnoTrans odbywają się co dwa lata w Berlinie i stanowią najważniejsze wydarzenie tego rodzaju w kalendarzu branży kolejowej. Tegoroczna edycja trwała od 20 do 23 września i była pierwszą po czteroletniej przerwie, spowodowanej pandemią COVID-19. W targach uczestniczyli wystawcy z całego świata, prezentujący swoje produkty dla branży kolejowej – zarówno w zakresie infrastruktury kolejowej, jak i taboru kolejowego. Silna była reprezentacja polskiego rynku – obecni byli najwięksi polscy producenci taboru, podmioty wynajmujące tabor kolejowy, przewoźnicy kolejowi oraz zarządca infrastruktury.

 

  • Zdjęcie grupowe m.in. z Prezesem UTK Ignacym Górą; Josefem Doppelbauerem - Dyrektorem Wykonawczym Europejskiej Agencji Kolejowej, Mathiasem Ruette, Europejskim Koordynatorem ds. Wdrażania ERTMS.
  • Prezes UTK ogląda specjalne platformy kolejowe do przewozu naczep.
  • Prezes Ignacy Góra obok niebieskiego składu Impuls produkcji Newag.
  • Tory wystawców Innotrans, a na nich wodorowa lokomotywa Pesa Bydgoszcz. Lokomotywę ogląda grupa ludzi.
  • Tory a na nich niebiesko białe składy podciągu Impuls produkcji Newag.
  • Tory wystawców Innotrans, a na nich lokomotywy które ogląda grupa ludzi.
do góry