Nawigacja

Aktualności

Wyniki przewozowe w styczniu 2022 r. (aktualizacja 1.03.2022)

28.02.2022

Początek roku w przewozach kolejowych to 21,4 mln przewiezionych pasażerów i 19,6 mln ton ładunków. W porównaniu ze styczniem 2021 r. oznacza to wzrost odpowiednio o 57,5% w liczbie podróżnych i o 11,6% w masie towarów.

PRZEWOZY PASAŻERSKIE

W styczniu 2022 r. z usług transportu kolejowego skorzystało 21,4 mln pasażerów. W porównaniu do stycznia 2021 r. oznacza to wzrost o 7,81 mln (+57,5%). Praca przewozowa osiągnęła wartość 1 310,86 mln pasażerokilometrów – więcej o 511,02 mln pasażerokilometrów (+63,9%), a praca eksploatacyjna wyniosła 15,61 mln pociągokilometrów, co oznacza, że była o 1,03 mln pociągokilometrów wyższa (+7,1%) w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. W styczniu br. średnia odległość przejazdu pasażera to 61,2 km czyli o 2,4 km więcej (+4,1%) niż w styczniu 2021 r.

Porównując styczeń 2022 r. z grudniem 2021 r. otrzymamy liczbę przewiezionych pasażerów o 1,18 mln mniejszą (-5,2%), wartość pracy przewozowej o ponad 103,12 mln pasażerokilometrów niższą (-7,3%), natomiast w wynikach pracy eksploatacyjnej odnotowujemy nieznaczny wzrost - o 0,07 mln pociągokilometrów  (+0,4%). W styczniu 2022 r. średnia odległość przejazdu pasażera była o 1,4 km krótsza (-2,2%) w odniesieniu do grudnia 2021 r.

„W styczniu 2022 r. wyniki przewozów pasażerskich znacznie poprawiły się w porównaniu z ubiegłym rokiem. Porównując jednak miesiąc do miesiąca dane ze stycznia mogą niepokoić, bowiem  u większości przewoźników jest to trzeci miesiąc spadków liczby przewiezionych pasażerów. Sytuacji nie poprawiły nawet ferie zimowe, które rozpoczęły się w części województw. Więcej pasażerów miesiąc do miesiąca przewiozły tylko dwie spółki: POLREGIO i Warszawska Kolej Dojazdowa. Pamiętajmy jednak, że styczeń był związany z trudną sytuacją pandemiczną. W kolejnych miesiącach z pewnością zobaczymy, jaki wpływ na liczbę pasażerów będzie miało luzowanie obostrzeń pandemicznych, rosnące ceny biletów kolejowych czy sytuacja międzynarodowa” - komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

PRZEWOZY TOWAROWE

Masa towarów na poziomie 19,6 mln ton oznacza wzrost o nieco ponad 2 mln ton (11,6%) w porównaniu ze styczniem 2021 r. Wzrosty odnotowano również w przypadku pracy przewozowej (4,5 mld tonokilometrów, 11,6%) i pracy eksploatacyjnej (6,6 mln pociągokilometrów, 7,8%). Średnia odległość przewozu wyniosła 233 km i była taka sama jak w styczniu 2021 r.

W porównaniu danych miesiąc do miesiąca, czyli styczeń 2022 r. do grudnia 2021 r. można zaobserwować jednak spadki. Masa przewiezionych towarów zmniejszyła się w styczniu prawie o 1 mln ton (4,6%). Praca przewozowa odnotowała spadek o  184,8 mln tonokilometrów (3,9%), a praca eksploatacyjna o 0,05 mln pociągokilometrów (0,7%). Średnia odległość przejazdu była za to dłuższa o 2 km w styczniu względem grudnia.

„W przypadku przewozu towarów cieszy zauważalny wzrost rok do roku. Jednak ze względu na różne zewnętrzne czynniki, które miały miejsce na początku 2021 r., bardziej miarodajnym wydaje się porównanie danych styczniowych do poprzednich miesięcy. W tym przypadku od wielu lat zauważalny jest jednakowy trend, w którym szczyt w wynikach przewozów towarowych osiągany jest w październiku, a kolejne miesiące to zazwyczaj regres, a odbicie przychodzi dopiero w marcu. Na pewno po pierwszym miesiącu trudno jest definiować, jak może wyglądać cały 2022 r. w przewozach towarowych, tym bardziej, że wojna w Ukrainie wpłynie na globalny rynek dostaw” –zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Podstawowe dane eksploatacyjne dotyczące przewozów pasażerskich i towarowych zostały opublikowane na stronie Dane Kolejowe.

Aktualizacja z 1.03.2022 dotyczy wyników przewozów towarowych.

do góry