Aby ułatwić pasażerom ze szczególnymi potrzebami, w tym osobom z niepełnosprawnościami, korzystanie z transportu zbiorowego, a przewoźnikom – świadczenie usług dla tej grupy podróżnych, PFRON w partnerstwie z UTK i ITS opracował cztery standardy:
- standard informowania i komunikowania się;
- standard pomocy w podróży;
- standard badawczy (standard badania potrzeb szkoleniowych pracowników oraz potrzeb i satysfakcji podróżnych);
- standard szkoleniowy.
Projekty tych dokumentów zostały opublikowane na stronie internetowej PFRON.
Standardy stanowią gotowe narzędzia do wykorzystania przez przewoźników i organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Zawierają praktyczne wytyczne dotyczące sposobu, w jaki pracownicy, którzy mają bezpośredni kontakt z podróżnymi ze szczególnymi potrzebami, w tym z osobami z niepełnosprawnościami, powinni wykonywać swoje zadania adekwatnie do ich potrzeb, przy zachowaniu obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
Dzięki wdrożeniu standardów pracownicy transportu publicznego zdobędą wiedzę, jak postępować w określonych sytuacjach, wykonując jednocześnie swoje zadania bardziej świadomie i bez zbędnego stresu. Pomoże to ograniczyć potencjalne błędy w obsłudze pasażerów o szczególnych potrzebach. Praktyczne zastosowanie standardów w firmie umożliwi pracownikom samokontrolę, a pracodawcom ułatwi ocenę prawidłowości zadań wykonywanych przez podwładnych. W efekcie przyczyni się to do podniesienia jakości świadczonych usług i zmniejszenia liczby skarg składanych przez podróżnych.
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wraz instytucjami partnerskimi zaprasza do zapoznania się ze standardami i ich zaopiniowania. Uwagi i opinie można przesyłać do 31 grudnia 2022 r. na adres e-mail: standardyptz@pfron.org.pl
Szkolenie „Różni podróżni - obsługa bez barier”. Wciąż trwa rekrutacja, są jeszcze dostępne miejsca!
Szkolenie ma charakter warsztatowy, a jego program został przygotowany na podstawie opracowanych standardów. Jest ono nastawione przede wszystkim na wzrost poziomu wiedzy i umiejętności pracowników w zakresie udzielania pomocy i przekazywania informacji oraz komunikowania się z różnorodnymi podróżnymi, w tym z osobami z niepełnosprawnościami.
W szkoleniu „Różni podróżni – obsługa bez barier” mogą uczestniczyć m.in. pracownicy przewoźników kolejowych (kasjerzy, pracownicy drużyn konduktorskich, infolinii, trenerzy wewnętrzni itd.), zarządów infrastruktury (m.in. pracownicy obsługi dworca/punktu obsługi pasażera, osoby świadczące asystę) czy przedstawiciele kadry zarządzającej tymi przedsiębiorstwami.
Szczegółowe informacje o szkoleniu, warunkach uczestnictwa i wzory dokumentów do wypełnienia można znaleźć na stronie PFRON.
Szkolenie i standardy zostały opracowane w ramach projektu „Szkolenia dla pracowników sektora transportu zbiorowego w zakresie potrzeb osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami" w ramach Osi Priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Działanie 2.6 Wysoka jakość polityki na rzecz włączenia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014‐2020. Liderem projektu jest PFRON, a partnerami: UTK i ITS. Realizatorem szkoleń jest Polski Instytut Rozwoju sp. z o.o.